Skip to content Skip to footer

Hoe kies je de beste social media kanalen voor je bedrijf in 2022?

Hoe kies je de beste social media kanalen voor je bedrijf in 2022?

Er zijn veel social media kanalen op het internet waar je je bedrijf op kunt promoten. Als je bereid bent om een paar stappen in de goede richting te zetten, kun je eenvoudig de kracht van social media kanalen in je voordeel gebruiken.

Deze blog presenteert de zeven stappen die je moet nemen om het beste social media kanalen voor jouw bedrijf te kiezen in 2022.

Samenvatting

Stap 1: Bepaal de demografische doelgroep.

De eerste stap om de beste social media kanalen voor je bedrijf te vinden is het identificeren van uw doelgroep. Wie zijn zij? Mannelijk of vrouwelijk? In welke leeftijdsgroep vallen ze? Wat zijn hun maand- en jaarinkomen? Welke andere website bezoeken ze graag? Door deze vragen te beantwoorden krijgt u een duidelijk beeld. Als je dieper in je publiek wilt graven, is het logisch om de inzichten van je publiek te analyseren met betrouwbare analysetools voor sociale media. Het begrijpen van de doelgroep is erg belangrijk voor elk bedrijf. Als je een automerk bent, kun je ze niet verkopen aan tieners op de middelbare school of universiteit. Om een auto te verkopen, moet u contact opnemen met iemand ouder dan 35 jaar die geld op zak heeft. Vind klanten zowel offline als online. Begin daarom met uw bestaande klantenbestand en graaf daar dieper in.

Stap 2: Analyseer alle verkeerskanalen.

Marketing is tegenwoordig erg moeilijk. Je moet niet alleen je klanten kennen, maar ook het platform dat ze gebruiken. Stel dat uw klant een regelmatige Instagram bezoeker is. In dit geval heeft het geen zin om ze te targeten met inhoud die is samengesteld voor LinkedIn klanten.

Het gebruikersbestand van Instagram bestaat uit veel jonge mensen die graag door foto’s en video’s scrollen. Het publiek van LinkedIn is echter professioneler en zoekt naar wat inhoud. Dit geldt ook voor andere platformen zoals YouTube, Facebook en Twitter.

Op dezelfde manier is je YouTube publiek heel anders dan je Instagram publiek. Met andere woorden, u moet uw klanten daarop afstemmen. Om de beste social media kanalen voor je bedrijf te vinden is het belangrijk om te onthouden dat elke kanaal zijn eigen publiek heeft.

Stap 3: Begrijp je merk en maak perfecte aanpassingen.

In stap 3 om te weten welke social media kanalen beste bij uw bedrijf passen is nadenken over uw merk en uw huidige branche.

Of u nu een B2B merk of een B2C merk bent, u moet uw producten en diensten analyseren voordat u een social media kanaal kiest.

Zo verkopen we e-commerce B2C producten zoals kleding, boodschappen, gadgets en boeken. In dit geval moet u een social media platform kiezen dat het publiek zal gebruiken, in plaats van een klein B2B merk (zoals marketingsoftware). Middelgroot bedrijf.

Daarom is het erg belangrijk om uw merk af te stemmen op uw klanten. Dit zal je zeker helpen om een effectieve social media marketing strategie op te bouwen.

Stap 4: Begrijp je merk en maak stem uw vaardigheden voor het maken van inhoud af op uw platform.

Contentmarketing is vandaag de dag nog steeds een van de beste vormen van marketing. De meeste bedrijven gebruiken contentmarketing omdat het zo kosteneffectief is.

Er is geen ‘een maat voor alles’ benadering van contentmarketing. Aangezien je maar één stuk inhoud kunt maken en dit niet op elk social media kanaal kunt publiceren, zul je onvermijdelijk problemen krijgen.

In feite moet alle inhoud worden afgestemd op het platform. YouTube gaat bijvoorbeeld vooral over video-inhoud, Twitter is een microblogging site en Instagram gaat helemaal over foto’s.

Sommigen schrijven liever lange, goed bestudeerde artikelen, terwijl anderen meer virale inhoud creëren. Daarom moet u eerst uw sterke punten identificeren om te begrijpen de beste social media kanalen die bij uw bedrijf passen.

Bovendien kost het geld om content van hoge kwaliteit te maken. Denk daarom altijd goed na over je budget voordat je een social media kanaal kiest.

Stap 5: Identificeer de sociale mediakanalen die door uw concurrenten worden gebruikt.

Als je wilt slagen, moet je je concurrenten verslaan. Een wijs bedrijf hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. U moet opnieuw nadenken over wat uw concurrenten doen.

Identificeer daarom alle concurrenten in uw niche / branche. Zoek uit wat ze doen.
1. Welk kanaal gebruik je?
2. Wat voor soort inhoud maken ze?
3. Met wie werken ze samen?
4. Wat is hun marketingbudget?
5. Wat hun volgers en publiek over hen te zeggen hebben?

U zou elk klein detail over uw concurrenten moeten vinden. Het idee is niet om ze te kopiëren, maar om inspiratie op te doen om je social media strategie te transformeren.

Door uw concurrenten langs deze lijnen te volgen, kunt u een duidelijkere richting vinden om de beste social media kanalen te vinden.

Stap 6: Bepaal je social media doelen.

Je doelen moeten realistisch zijn en niet buiten bereik. Uw doelen zullen ook een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de beste social media kanalen die bij uw bedrijf passen en voor de marketing van uw bedrijf.

1. Hoeveel volgers wil je bereiken op je social media kanaal?
2. Hoeveel van hen zullen converteren en hoeveel zullen uw product daadwerkelijk kopen?
3. Hoeveel bezoekers krijgt uw blog/website? U moet uw op doelen gebaseerde marketingcampagne ontwerpen en lanceren.

Ook moeten uw doelen overeenkomen met de hoeveelheid middelen die u erin investeert.

Stap 7: Selecteer het juiste type kanaal.

Kies ten slotte het platform dat het beste bij uw bedrijf past. Er zijn verschillende social media platforms zoals YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn.

Zoals eerder vermeld, hoeft één maat niet alle benaderingen te accommoderen. Kies een platform op basis van uw inhoud en marketingbehoeften.

Voordat u beslist welk socialemediakanaal u wilt gebruiken, moet u de sterke en zwakke punten bepalen. YouTube kan bijvoorbeeld veel verkeer genereren, maar het is erg moeilijk om te converteren vanwege slechte demografische doelen. Het gebruik van social media platforms zoals Patreon en LinkedIn kan echter leiden tot hogere conversiepercentages.

Samengevat

Dit waren de zeven eenvoudige stappen die u moet nemen om de beste social media kanalen voor u bedrijf te kiezen. Ze zijn heel eenvoudig en gemakkelijk te implementeren. Hier is een overzicht van de stappen die u moet nemen om het ideale sociale platform te kiezen om uw merk op de markt te brengen.

1. Gebruik doelgroep analyse om uw doelgroep te identificeren.
2. Analyseer verschillende sociale-mediakanalen en het type publiek waarop elk platform zich richt.
3. Leer uw merk en uw producten op een dieper niveau kennen.
4. Analyseer uw vaardigheden voor het maken van inhoud om het beste platform voor uw merk te identificeren.
5. Volg de kanalen van concurrenten.
6. Stel doelen voor sociale media voor duidelijkheid.
7. ten slotte de sterke en zwakke punten van elk platform en kies het platform dat het beste bij uw merk past.

Meer van zulke blogs?

Wees als eerste op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van webdesign en online marketing. Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang het nieuwste nieuws, tips, tricks, tools en tutorials… gratis.

Maakt u geen zorgen, alleen goede en interessante dingen.

Wij respecteren uw privacy.
✅ Spam vrij ✅ Afmelden op elk gewenst moment.

Leave a comment

Klaar om te groeien met uw bedrijf?

Klik op de knop hieronder voor een gratis kennismakingsgesprek. Wij verheugen ons erop om meer te weten te komen over u, uw bedrijf, en hoe wij u kunnen helpen nog meer succes te behalen.

Creative Corner © 2022.  Alle rechten voorbehouden.