Skip to content Skip to footer

De top 10 website trends om op te letten in 2022

De top 10 websitetrends om op te letten in 2022

Technologie verandert snel en ook trends in webdesign veranderen snel. Ontwerpelementen en websitefuncties die ooit modern en innovatief waren, zijn de afgelopen jaren misschien overdreven en cliché geworden. U wilt niet dat mensen op uw website aankomen en conversie verliezen omdat uw website er verouderd uitziet of kritieke webstandaarden negeert.

Gelukkig blijft ons webdesignteam op de hoogte van de nieuwste website trends op het gebied van webdesign, websiteontwerp en -ontwikkeling om zeer functionele, gebruiksvriendelijke websites te bouwen die goed presteren en er onvergetelijk geweldig uitzien.

Er zullen altijd componenten van webdesign zijn die nooit zullen verdwijnen - gebruiksvriendelijke navigatie, gegevensbeveiliging en snelle laadtijden zouden allemaal standaardfuncties op uw website moeten zijn. Door enkele van deze unieke websitefuncties en -kenmerken te gebruiken, kunt u uw site echter in de voorhoede van ontwerp- en zoekmachines houden.

Hier zijn de 10 grootste website trends voor 2022:

Dit zijn de website trends in het kort

website gemaakt voor praktijk gvr
Website: https://praktijkgvr.nl. Gemaakt door Creative Corner

1. Ontwerpen die gezond en vriendelijk zijn

We verwachten dat we verwachten dat 2022 een spannend jaar zal worden, hoewel mensen zich nog moeten aanpassen aan het nieuwe normaal.

Mensen worden voorzichtiger. Ze desinfecteren vaker. Ze maken zich meer zorgen over hygiëne en veiligheid.

Wanneer consumenten producten en diensten kopen, willen ze natuurlijk weten of ze veilig kunnen worden gekocht, geconsumeerd en gebruikt.

Het websiteontwerp moet evolueren om bezoekers ervan te overtuigen dat de aangeboden producten en diensten veilig en gezond zijn.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw producten en diensten veilig zijn voor consumenten?

Gebruik afbeeldingen, vormen en kleuren die een gevoel van comfort creëren, angst en spanning helpen verminderen en positieve gewoonten aanmoedigen.

Afbeeldingen en ontwerpen met woondecoraties, buitenomgevingen of groen in ruime kantoorruimtes kunnen angst en stress verminderen en het comfort bevorderen.

Organische vormen (zoals die in de natuur te zien zijn), natuurlijke kleuren (aardtinten en groen) en strakke designcomponenten die goed en harmonieus vloeien, dragen allemaal bij aan een gevoel van comfort en veiligheid. Ruimte in ontwerpen lijkt op een gezonde en veilige gewoonte van sociale afstand, wat de gezondheidszorg verlicht.

Een van de website trends voor 2022 is het doel van website-ontwerp om een bemoedigende sensatie te produceren, zodat mensen zich meer op hun gemak, minder boos en minder onrustig voelen in een nieuwe omgeving.

website snelheid creative corner
Websitesnelheid Creative Corner

2. Paginasnelheid en laadtijd van de website zijn koning

Een van de meest kritische vereisten voor webontwerp is een razendsnelle laadsnelheid. Al jaren zijn snelle laadsnelheden kritische overwegingen in UX en SEO, en ze blijven een belangrijk aandachtspunt voor websites die hoog willen scoren en goed willen converteren.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de internetsurfers wil dat een website snel en binnen twee seconden na het klikken op een link wordt geladen. Als het meer dan drie seconden duurt voordat uw site is geladen, zullen uw bezoekers hoogstwaarschijnlijk stoppen en zullen ze waarschijnlijk niet terugkeren!

• als uw site in 5 seconden laadt, is deze sneller dan ongeveer 25% van het web
• als uw site in 2,9 seconden laadt, is deze sneller dan ongeveer 50% van het web
• als uw site in 1,7 seconden laadt, is deze sneller dan ongeveer 75% van het web
• als uw site in 0,8 seconden laadt, is deze sneller dan ongeveer 94% van het web

De prestaties van de website van een bedrijf hebben een directe invloed op de bedrijfsresultaten. Pinterest verkortte de waargenomen wachttijden met 40%, waardoor het verkeer van zoekmachines en aanmeldingen met 15% toenam. (Bron)

Wanneer u op zoek bent naar investeringswoningen, heeft u misschien de uitdrukking "locatie, locatie, locatie" gehoord van uw makelaars. Wij bij Creative Corner zijn geobsedeerd door 'conversie, conversie, conversies'. We kijken naar de laadtijden van websites als standaard statistiek om een prettige gebruikerservaring te garanderen.

homepagina creative corner
Homepagina Creative Corner

3. Microanimatie en interactie

De derde website trends voor 2022 is dat de aandachtsspanne van mensen kort is. We zijn verslaafd aan korte films, snelle instructievideo's en sociale netwerken zoals Twitter, waarmee we volledige concepten kunnen communiceren in slechts een paar honderd tekens.

Als u de interesse van mensen wilt behouden terwijl ze op uw website browsen, bedenk dan hoe u kunt inspelen op hun korte aandachtsspanne. Het primaire doel is namelijk om hun interesse te wekken, deze vervolgens vast te houden en hen aan te moedigen meer tijd te besteden aan het lezen van uw site.

Animatie is een geweldige techniek om de aandacht van mensen op uw website te vestigen.

Een methode om dit te doen is om kleine, bewegende ontwerpen te gebruiken voor uw achtergrondafbeeldingen. Dit wordt vaak gedaan op het bovenste gedeelte van de site, zodat bezoekers bewegende afbeeldingen kunnen zien zodra ze op uw pagina komen. U kunt bijvoorbeeld bewegende symbolen gebruiken om de aandacht te vestigen op belangrijke onderdelen op uw site.

Bij het combineren van animatie en micro-interactie moet rekening worden gehouden met kleur en contrast. Zorg ervoor dat de kleuren niet conflicteren. Gebruik voor de achtergrond natuurlijke tinten zoals blauw, groen en bruin. Helderdere tinten, zoals geel, oranje en rood, moeten worden gebruikt om bewegende beelden en interacties te benadrukken. Omdat heldere kleuren voor de meeste mensen gemakkelijker te zien zijn, zullen ze bewegende beelden en interacties benadrukken.

Aan de andere kant kan te veel animatie afleiden.

Gebruik geanimeerde ontwerpen waarmee gebruikers met hen kunnen communiceren. Dit kan leiden tot een meer plezierige en bevredigende gebruikerservaring.

Slim inhoud laden voor een aangenamere gebruikerservaring

4. Slim inhoud laden voor een aangenamere gebruikerservaring

Velen van ons maken zich misschien schuldig aan het hebben van intensieve websites met veel grafische functies en plug-ins van derden die onze sites vertragen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om slimme websites te ontwikkelen die alleen de informatie downloaden die u ziet en nodig heeft.

Lazy Loading en onbeperkt scrollen zijn geen nieuwe concepten. Jarenlang gebruiken de belangrijkste sociale netwerken dit, vooral als het gaat om eindeloos scrollen. Deze methode is ook gebruikelijk bij lange webpagina's (van één pagina).

De website trends van 2022 is dus dat alle website-eigenaren na moeten denken over hoe ze door het toepassen van een of twee technologietechnieken hun concurrenten kunnen overtreffen. Deze functies kunnen helpen de gebruikerservaring voor alle websitebezoekers te verbeteren, waardoor uw conversieratio en ranking toenemen.

Wat is lazy load?
Lazy Load zorgt ervoor dat de webbrowser (zoals Google Chrome, Safari en Firefox) alleen het materiaal downloadt dat zichtbaar is op het scherm, in plaats van serverbronnen te verspillen en TIJD te verspillen aan het laden van offscreen-inhoud die misschien nooit wordt gezien.

Veel internetgebruikers komen nooit helemaal onderaan een pagina. Dus waarom die dingen laden en de laadtijd van de site verlengen? Het materiaal laden terwijl gebruikers naar beneden scrollen en er dichterbij komen, is een betere strategie.

website laten maken haarlem pagina
Website laten maken Haarlem pagina

5. Gepersonaliseerde inhoud

Alles is nu toegankelijker, aanpasbaarder en herkenbaarder dankzij het internet. Dit moet ook tot uiting komen in het ontwerp van uw website.

Geolocatie kan u bijvoorbeeld helpen bij het gebruik van duidelijke berichten voor klanten die zich geografisch dicht bij uw bedrijf bevinden. Op dezelfde manier kunt u de online surfgeschiedenis van een persoon analyseren om uw berichten en aanbiedingen beter te targeten, afhankelijk van wat ze eerder hebben bekeken en gelezen.

Als u mensen kunt geven wat ze willen, is de kans groter dat ze terugkomen naar uw website. Personalisatie van inhoud leidt tot een meer gepersonaliseerde browse-ervaring en is een website trends die je zeker moet gebruiken.

Dit merkt u elke keer dat u Google als zoekmachine gebruikt. Mensen die op zoek zijn naar een lokaal webdesignbureau in Haarlem, krijgen andere resultaten dan gebruikers in andere steden.

Als u mensen kunt geven wat ze willen, is de kans groter dat ze terugkomen naar uw website.

Voor eigenaren van e-commercewebsites is gepersonaliseerde inhoud beslist belangrijker. Het weergeven van items die online klanten onlangs hebben bekeken, opgeslagen of leuk vonden, kan leiden tot verbeterde conversies. Het markeren van achtergelaten winkelwageninhoud voor terugkerende klanten is ook belangrijk voor het behouden van een hogere conversieratio.

Gebruikers hebben geleerd om geïndividualiseerde website-inhoud te eisen zonder het zelfs maar te beseffen, en het zal in de toekomst een nog prominentere focus worden voor een succesvolle aanwezigheid op het web.

creative corner offerte pagina
Creative Corner offerte pagina

6. Formulier met stappen

Een van de belangrijkste componenten van een marketingwebsite zijn online formulieren voor het genereren van leads. We willen veel leren over onze websitegebruikers, maar we kunnen niet te veel vragen tegelijk stellen. Op de landingspagina's gebruiken we progressieve/dynamische contactformulieren die velden tonen op basis van het pad van de lead dat is een website trends die je zeker moet gebruiken.

We willen niet te veel velden in een formulier weergeven, maar we kunnen de formuliervelden altijd wijzigen op basis van de informatie die we al hebben over onze leads. Bij de eerste conversie vragen we mogelijk om de naam, het bedrijf en het e-mailadres, en bij de tweede conversie vragen we mogelijk om het telefoonnummer, de titel, de bedrijfsgrootte en de inkomsten van het bedrijf.

Een goed voorbeeld hiervan is onze offerte pagina. Wij hebben verschillende stappen voor het offerteformulier.

slimme chatbots

7. Slimme chatbots

Chatbots zijn een functie die al een paar jaren populair zijn in website trends en dus ook in 2022. We verwachten dat chatbots de standaard zullen worden voor eenvoudige klantenservicevragen en 'personal shopping' naarmate kunstmatige intelligentie en machine learning krachtiger worden. Stel dat een consument uw website bezoekt op zoek naar telefonische hulp en de chatbot detecteert dat hij in aanmerking komt voor een gratis telefoonupgrade. De chatbot kan hen op de hoogte stellen van de upgrade. Dit kan resulteren in een geweldige klantervaring terwijl het bedrijf geld bespaart op klantenservicekosten.

8. Toegankelijkheid

Het hebben van een site waarop elke bezoeker kan navigeren en waarmee hij kan communiceren, is meer dan alleen een onderdeel van het bieden van uitstekende klantenservice. Het kan u helpen het aantal conversies te verhogen, uw SEO te verbeteren en een groter publiek te bereiken.

• Het creëren van een significant kleurcontrast tussen tekst en achtergrond
• Aandachtsaanduidingen toevoegen, zoals de rechthoekige omtreklijn die rond koppelingen verschijnt bij gebruik van toetsenbordnavigatie
• Gebruik van labels en instructies in formuliervelden in plaats van tijdelijke tekst met een lage context
• Effectieve alt-tags voor foto's gebruiken (wat ook de SEO verbetert!)

zelftest
Zelftest op de website van Praktijk GvR gemaakt door Creative Corner

9. Interactiviteit

Het opnemen van interactieve elementen op uw website is een uitstekende manier om bezoekers waarde te geven, hen aan te moedigen om kennis te maken met uw site en meer over hen te weten te komen.

Stel dat u een makelaar bent die een hypotheek rekenmachine op uw website heeft staan. U levert waarde aan uw bezoekers en leert ook meer over hen, afhankelijk van de informatie die ze in uw rekenmachine invoeren.

Voorbeelden van interactieve marketing zijn:
• Beoordelingen zoals quizzen
• Peilingen en enquêtes
• Rekenmachines
• Wedstrijden

10. Slimme video

Video wordt al lang aangeprezen als een must-have voor websites. Mensen houden van video's! Video is boeiend! Het is de meest effectieve online marketingtool!

Hoewel video geweldig is, moet er over nagedacht worden. Dat is waar slimme video over gaat: video met een doel en betekenis. Voorbij zijn de dagen van het insluiten van een YouTube-video op uw site om er maar een te hebben. Eén goed doordachte video van hoge kwaliteit is beter dan een dozijn lukraak samengestelde video's.

De nieuwste website trends en standaarden voor webdesign voor 2022 in drie woorden: snel, schoon en opvallend

In 2022 verwachten we verschillende website trends waaronder een hele reeks schone, heldere, opvallende websites die animatie en video gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren. En onze duimen zouden een pauze moeten krijgen met een duimvriendelijk ontwerp! Het bijwerken van het ontwerp van uw website kan een positieve invloed hebben op uw merk en inkomsten. Als u een moderne en gebruiksvriendelijke (en duimvriendelijke!) website wilt, neem dan vandaag nog contact op met ons team. Bel 023 2078 101 of plan vandaag nog een kennismakingsgesprek in!

Meer van zulke blogs?

Wees als eerste op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van webdesign en online marketing. Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang het nieuwste nieuws, tips, tricks, tools en tutorials… gratis.

Maakt u geen zorgen, alleen goede en interessante dingen.

Wij respecteren uw privacy.
✅ Spam vrij ✅ Afmelden op elk gewenst moment.

Klaar om te groeien met uw bedrijf?

Klik op de knop hieronder voor een gratis kennismakingsgesprek. Wij verheugen ons erop om meer te weten te komen over u, uw bedrijf, en hoe wij u kunnen helpen nog meer succes te behalen.

Creative Corner © 2022.  Alle rechten voorbehouden.