Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hoe kiest u de juiste kleuren en lettertypen voor uw website?

Hoe kiest u de juiste kleuren en lettertypen voor uw website?

Weet u niet welke kleuren en lettertypen u moet kiezen voor uw website? Het kiezen van de juiste kleuren en lettertypen kan ingewikkeld zijn. En dat terwijl de keuze van de kleuren en lettertypen één van de belangrijkste onderdelen van de huisstijl van uw website is. Een mooi kleurenpalet in combinatie met de juiste fonts zorgen ervoor dat uw bezoeker een positieve ervaring op uw website heeft. Tegenovergesteld kunnen de verkeerde kleuren en lettertypen er ook voor zorgen dat bezoekers uw website al snel verlaten.

 

De juiste kleur- en fontkeuze is dus een belangrijk onderdeel van het design van de website. Het heeft een impact op het bezoekersaantal en op de conversie van uw website. De conversie betekent de hoeveelheid bezoekers die daadwerkelijk iets op uw website kopen. In dit artikel vertellen wij u alles over het kiezen van de beste kleuren en lettertypen voor uw website.

inhoudsopgave

Verdiepen in kleurenpsychologie

De huisstijl die u kiest is het visitekaartje van uw website en moet dus professionaliteit uitstralen. Onder een huisstijl valt zowel het logo, de kleuren, de lettertypen als de vormen en lijnen. Het kiezen van de kleuren en fonts is de eerste en de belangrijkste stap in het bepalen van de huisstijl van uw website. Deze keuze is daarnaast een groot onderdeel van de branding van uw bedrijf. In ons vorige artikel las u alles over branding en waarom dit zo belangrijk is.

Het is belangrijk om goed na te denken over de kleuren van de website. Elke kleur heeft namelijk een andere betekenis en psychologische werking op iemand. Kleuren roepen automatisch associaties op bij mensen. Hierdoor is het van belang dat de kleur die u kiest past bij de visie, missie en uitstraling van uw bedrijf. Hieronder kunt u een overzicht vinden van de meest voorkomende associaties bij onderstaande kleuren.

De associaties van kleuren

Zwart:Duisternis, elegantie en formeel
Wit:Licht, puurheid en eenvoud
Blauw

Traditioneel, vertrouwen en competentie

GeelEnergie, vrolijk en hardwerkend
Grijs

Saai, verveeld en grauw

Groen

Gezondheid, natuur en vrede

Oranje

Vriendelijk, feest en blijdschap

PaarsRijkdom, creatief en dromerig
Rood

Liefde, agressie en energie

RozeLiefde, vriendschap en elegantie


Elke kleur heeft dus een eigen associatie. Sommige kleuren hebben een (gedeeltelijke) negatieve associatie zoals zwart en grijs. Dit betekent echter niet dat u deze kleuren niet kunt gebruiken. De kleur zwart kan naast duister ook heel chique staan. Het is dus van belang dat de gekozen kleur past bij het bedrijf. Passen bovenstaande associaties bij de kernwaarden van het bedrijf? Dan is deze betreffende kleur een goede keuze voor uw website. Door hier goed over na te denken kunt u ervan uitgaan dat de website aan zal slaan bij uw beoogde doelgroep.

Het kiezen van de juiste kleuren

Wanneer u de hoofdkleur heeft gekozen is de volgende stap het kiezen van de accentkleuren en de complementaire kleur. Deze kleuren worden samen met de hoofdkleur op de hele website gebruikt. In totaal zijn dit drie of vier kleuren. Het gebruik van meer dan vier kleuren is niet aan te raden. Met meer dan vier kleuren wordt de website veel te druk en gaat de boodschap verloren. De juiste kleurcombinatie onderscheidt u van de concurrentie en zorgt voor merkherkenning

De accentkleur

Bij het kiezen van de accentkleuren kunt u ervoor kiezen om dezelfde kleuren te nemen als de hoofdkleur. Wanneer uw hoofdkleur bijvoorbeeld blauw is, kunt u kiezen voor één of twee lichtere tinten blauw.

De complementaire kleur

Na het kiezen van de accentkleuren is de volgende stap het kiezen van de complementaire kleur. De complementaire kleur is de tegenovergestelde kleur van de hoofdkleur. Wanneer de hoofdkleur geel is, kan de complementaire kleur bijvoorbeeld paars zijn. De complementaire kleur is bedoeld om de website beter uit te lichten. U kunt de kleur bijvoorbeeld gebruiken voor knoppen. Doordat de hoofd- en complementaire kleuren contrasterend zijn vallen de knoppen op en kunnen bezoekers ze goed zien. 


Een handige tool voor het kiezen van kleuren is picular. Wanneer u een kleur of Engels woord, zoals bijvoorbeeld forest, in Picular intypt komen er automatisch verschillende kleursuggesties. De kleurcode staat er altijd bij vermeld, waardoor u de kleuren die u mooi vindt gemakkelijk kunt noteren om later te gebruiken.

Soorten lettertypen

Naast kleuren zijn ook lettertypen een belangrijk aspect van de huisstijl. Lettertypen hebben net als kleuren een bepaalde uitwerking op mensen. Hierdoor is het belangrijk om stil te staan bij het kiezen van een geschikt lettertype. Een font kan zowel dik, dun, groot, klein, hoekig als sierlijk zijn.

 

Er worden doorgaans twee soorten lettertypen gebruikt. Dit zijn de Serif lettertypen en de sans Serif lettertypen. Serif lettertypen zijn de meest klassieke lettertypen, denk hierbij aan Georgia en Times New Roman. Sans Serif zijn schreefloze lettertypen, zoals Arial of Verdana. Waar Arial en Times New Roman gemaakt zijn voor print, zijn Georgia en Verdana ontwikkeld als online lettertypen.

Een passend lettertype kiezen

De Serif en sans Serif lettertypen kunnen beide worden gebruikt voor een website, al zijn niet alle lettertypen even geschikt. Zo is bijvoorbeeld het lettertype Times New Roman niet populair en ook niet geschikt voor een website. Georgia en Verdana worden over het algemeen het aantrekkelijkste gevonden. Dit is ook logisch aangezien Georgia en Verdana specifiek ontwikkeld zijn voor een beeldscherm. Ook bij het kiezen van het lettertype is het belangrijk om stil te staan bij de gewenste uitstraling en de beoogde doelgroep van de website. Bij een formeel bedrijf zijn sierlijke letters minder geschikt en is een zakelijk lettertype passender.

Er worden doorgaans twee soorten lettertypen gebruikt. Dit zijn de Serif lettertypen en de sans Serif lettertypen. Serif lettertypen zijn de meest klassieke lettertypen, denk hierbij aan Georgia en Times New Roman. Sans Serif zijn schreefloze lettertypen, zoals Arial of Verdana. Waar Arial en Times New Roman gemaakt zijn voor print, zijn Georgia en Verdana ontwikkeld als online lettertypen.

Voordelen van de juiste kleuren en lettertypen

De keuze van de juiste kleuren en lettertypen is dus heel afhankelijk van de uitstraling die u wilt dat uw website heeft. Door hier aan de hand van bovenstaande informatie goed over na te denken kiest u de kleuren en lettertypen die perfect bij uw bedrijf passen. Een bezoeker van uw website beslist binnen enkele seconden al of hij verder kijkt of wegklikt. De juiste kleuren en lettertypen zorgen voor meer bezoekers en voor een hogere conversie. 

Creative Corner helpt u graag!

Wilt u hulp bij het maken van een mooie en professionele website? Komt u er niet hoe u een goede en kenmerkende huisstijl en een mooi webdesign creëert? Creative Corner helpt u graag met het realiseren van uw ideale webdesign. Heeft u vragen of wilt u graag advies? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor het plannen van een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij helpen u graag!

Meer van zulke blogs?

Bent u eigenaar van of werkt u voor een bedrijf dat zijn online aanwezigheid en zijn website drastisch wilt verbeteren? Via onze nieuwsbrief delen we waardevolle en deskundige inzichten op het gebied van webdesign en online marketing. Wij helpen u graag de leider te worden in uw branche.

Klaar om te groeien met uw bedrijf?

Klik op de knop hieronder voor een gratis kennismakingsgesprek. Wij verheugen ons erop om meer te weten te komen over u, uw bedrijf, en hoe wij u kunnen helpen nog meer succes te behalen.

Creative Corner © 2022.  Alle rechten voorbehouden.