9 tools om uw marketing funnel te optimaliseren

In de enorme en concurrerende wereldwijde zakenwereld van vandaag is het hebben van een geweldig product of dienst niet genoeg om succes te garanderen.

Met een enorme toename van nieuwe bedrijven en moderne consumenten die steeds persoonlijkere en directere ervaringen van elk bedrijf eisen, is het voor veel kleine bedrijven extreem moeilijk om websitebezoekers van de bekendheidsfase tot conversie te krijgen.

Als u uzelf hebt uitgeput in het ontwikkelen van een kwalitatief hoogstaand aanbod, maar u ziet gewoon geen conversies, dan is het misschien tijd om uw technische stapel eens onder de loep te nemen en na te gaan hoeveel uw hulpmiddelen eigenlijk voor u doen.

In deze post kijken we naar negen van onze favoriete tools uit de branche die u helpen uw marketing funnel te optimaliseren en te verbeteren. U vindt hier een aantal geweldige SaaS-opties om uw digitale marketing te verbeteren en uw verkoop te stimuleren.

Samenvatting

Wat zijn de fasen van de marketing funnel?

Er zijn verschillende interpretaties van de marketing funnel. In dit artikel hebben we het over deze trechtertrechterfasen: bewustzijn, overweging en conversie.

Om elk van deze fasen en de marketingtrechter als geheel te helpen aanpakken, behandelen we hulpmiddelen die helpen bij het volgende:

  • Strategie (hele trechter)
  • Publieksonderzoek (bewustzijn)
  • Betrokkenheid en inzicht (overweging)
  • Analyse (conversie)
  • Automatisering (hele trechter)

Strategie

Funnelytics

Het bouwen van een top-level funnel die de basisfasen van uw customer journey laat zien is eenvoudig genoeg, maar het creëren van een model dat u een gedetailleerd beeld geeft van hoe uw volledige funnel presteert is essentieel als u ervoor wilt zorgen dat deze optimaal presteert.

Met Funnelytics kunt u een zeer gedetailleerde funnelvisualisatie bouwen op basis van een brede selectie sjablonen, die u vervolgens stapsgewijs kunt ontwikkelen om aan uw behoeften te voldoen. Van daaruit kunt u de software koppelen aan uw website en uw belangrijkste gegevensbronnen integreren, zodat u uw klanttrajecten door elke fase van de funnel in kaart kunt brengen en uw belangrijkste statistieken in de gaten kunt houden.

Dit soort informatie is van vitaal belang voor een effectieve contentstrategie, zodat u voor elke fase van de funnel de beste content kunt ontwikkelen, deze kunt testen, aanpassen en blijven verbeteren.

Funnelytics zal ook inzichten trekken op basis van uw voorkeuren, zodat u snel en gemakkelijk uw belangrijkste volgende stappen kunt prioriteren en meer duidelijkheid krijgt over hoe uw optimalisaties het succes van uw funnel zullen verbeteren.

Funnelflows is een iets meer eenvoudige visualisatietool en een gebruiksvriendelijke flowchart-tool die speciaal is ontworpen voor marketing funnels.

Met meer dan 200 unieke elementen heeft de eenvoudige interface alles wat u nodig hebt om een eenvoudig kader voor uw marketingtrechter te bouwen en dit vervolgens uit te werken tot een veel gedetailleerdere en specifiekere kaart van uw klanttrajecten.

Een van de beste dingen van Funnelflows is de functie voor gelaagde trechters, waarmee u de meer gedetailleerde afbeeldingen en gegevens aan verschillende fasen van uw trechter kunt koppelen en vervolgens snel kunt bekijken door simpelweg op het trechterelement te klikken dat als de ‘bovenliggende’ inhoud functioneert.

Dit maakt niet alleen het navigeren en begrijpen van complexe trechters eenvoudiger, maar zal ook een grote hulp zijn wanneer u marketingstrategieën presenteert aan belanghebbenden en de details van afzonderlijke fasen in het klanttraject uitlegt met betrekking tot uw marketingactiviteiten.

Doelgroeponderzoek

Outbase

Outbase is gemaakt om de top-of-funnel uitdagingen waarmee B2B-merken worden geconfronteerd te vereenvoudigen. Het is een prospectieplatform met een groot aantal functies om u te helpen een beter inzicht te krijgen in hoe uw omzet presteert en waar dingen kunnen worden verbeterd.

Met een uitgebreide dataset die een breed scala aan markten en demografische gegevens omvat, kunt u met deze tool inzoomen op uw publiek op topniveau, hen segmenteren voor slim gerichte campagnes en uw advertentieberichten testen op basis van campagnes, contactpersonen en sectoren.

Hoewel een groot deel van de tool is afgestemd op e-mailverkoopteams, zal de keuze aan uitzonderlijk gedetailleerde analysefuncties een enorme aanwinst zijn voor uw marketingmogelijkheden en u helpen beter te begrijpen hoe de activiteiten aan de bovenkant van uw trechter van invloed zijn op de prestaties tijdens de rest van uw klanttrajecten.

Veel ervaren marketeers begrijpen de waarde van een gedetailleerd beeld van de middelste tot laagste fasen van de marketing funnel, maar gegevens van die eerdere periode waarin uw site voor het eerst wordt ontdekt, vallen vaak buiten het bereik.

Snitcher is een tool die kan worden gecombineerd met uw Google Analytics-account om te kijken naar de activiteiten van uw bezoekers in het verleden, waarbij met terugwerkende kracht wordt onderzocht welke mensen uw website hebben bezocht, via welk kanaal ze uw site hebben gevonden en welke acties ze hebben uitgevoerd nadat ze uw website hebben bezocht.

Met dit nauwkeurige beeld van het gedrag van uw publiek, vanaf het moment dat ze u nog helemaal niet kenden tot aan de kassa of de boek-een-demo stap, hebt u een geweldige mogelijkheid om de mensen die met uw merk interageren te segmenteren, hun intenties en behoeften te begrijpen en uw marketing funnel beter op hen af te stemmen.

Een waarschuwing voor deze tool: hoewel u veel handige gegevens uit uw retroactieve analyse kunt halen, is het belangrijk om niet te opdringerig te worden met uw berichtgeving in die vroege fasen wanneer uw publiek nog aan het rondkijken is. Zorg ervoor dat u nog steeds hun huidige funnel-fase respecteert en ze voorzichtig stap voor stap vooruit helpt.

Met een uitgebreide dataset die een breed scala aan markten en demografische gegevens omvat, kunt u met deze tool inzoomen op uw publiek op topniveau, hen segmenteren voor slim gerichte campagnes en uw advertentieberichten testen op basis van campagnes, contactpersonen en sectoren.

Hoewel een groot deel van de tool is afgestemd op e-mailverkoopteams, zal de keuze aan uitzonderlijk gedetailleerde analysefuncties een enorme aanwinst zijn voor uw marketingmogelijkheden en u helpen beter te begrijpen hoe de activiteiten aan de bovenkant van uw trechter van invloed zijn op de prestaties tijdens de rest van uw klanttrajecten.

Betrokkenheid en inzicht

typeform

Hoewel het in veel teams misschien niet als een go-to kanaal wordt beschouwd, wint interactieve content snel aan populariteit als een krachtige leadgeneratietool.

Met Typeform kunt u traditionele leadgeneratieformulieren mooier maken met prachtige, kleurrijke afbeeldingen en meer activiteit aanmoedigen bij uw top-of-funnel touchpoints. Maar daar houden de potentiële toepassingen niet op.

Typeform gebruikers kunnen experimenteren met leadgeneratie tactieken door het gebruik van quizzen, polls, enquêtes en tests, allemaal gemaakt met behulp van een gebruiksvriendelijke editor. Dankzij naadloze integraties met populaire apps zoals Slack, HubSpot en Mailchimp kunnen de creaties die u in Typeform maakt vanaf de eerste dag eenvoudig worden geïntegreerd in bestaande marketingactiviteiten.

Wishpond is een tool voor sociale promotie die op dezelfde manier werkt als Typeform, waardoor u direct toegang hebt tot een grote verscheidenheid aan sociale media-promoties die u kunt gebruiken om de betrokkenheid van het publiek te vergroten en essentiële gegevens te verzamelen.

De tool wordt geleverd met templates voor het opzetten van een groot aantal op UGC gebaseerde social media-promoties, waaronder fotowedstrijden, caption contests, loterijen en polls, waarmee u kunt experimenteren en verschillende stukken content kunt uitproberen om een social media leadgen-strategie te ontwikkelen die voor u werkt.

Het Wishpond-platform heeft nog een groot aantal andere functies die u kunt bekijken, waaronder marketingautomatisering, betalingsverwerking en het maken van afspraken. Dit alles wordt ondersteund door een intern team, zodat u gebruik kunt maken van de kennis van experts en een grotere mate van flexibiliteit krijgt.

Analyse

hotjar

Hotjar is een van de beste tools om een compleet beeld te krijgen van het traject van uw klanten en maakt gebruik van gedrags heatmaps, sessie-opnames, enquêtes en meer om u te helpen een beter totaalbeeld te krijgen van wat uw klanten doen nadat ze op uw website zijn geland.

Deze tool is vooral handig als u het gevoel hebt dat u uw top-of-funnel-activiteit op orde hebt, maar u ziet gewoon geen conversies, want Hotjar is specifiek gericht op die middle-of-funnel-momenten waarbij een sitebezoeker bijna lijkt te converteren, maar dan plotseling afhaakt.

Met een duidelijk beeld van hoe elke sessie zich afspeelt op uw site en een diepere funnelanalyse die duidelijk maakt wat uw leads ervan weerhoudt om door te gaan naar de volgende fase, zullen uw CRO- en UX-werkzaamheden snel veel effectiever worden om geïnteresseerde websitebezoekers over de streep te trekken.

Automatisering

Mailchimp van het bedrijf Intuit was ooit een eenvoudig e-mailmarketingpakket, maar biedt nu een groot aantal fantastische innovatieve automatiseringstools die allemaal gericht zijn op het tonen van de juiste berichten aan uw leads op basis van de gegevens die ze genereren.

Met deze enorm populaire tool kunt u aangepaste aankooptrajecten bouwen op basis van de details van uw marketing funnel en parameters instellen op basis van de demografische gegevens van uw klanten, de touchpoints die ze gebruiken voor interactie met uw merk en andere statistieken. Dit helpt u om uw marketinge-mails en andere communicatie op precies het juiste moment in te zetten.

Uw e-mails kunnen ook worden geautomatiseerd om producten of inhoud toe te voegen op basis van het surfgedrag van een specifieke sitebezoeker, waardoor uw kansen op conversie aanzienlijk toenemen.

Mailchimp heeft ook een retargetingtool, waarmee u advertenties kunt ontwerpen, strategieën kunt bepalen en weergeven op populaire platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter, waarbij u zich richt op de mensen die eerder met uw inhoud hebben geïnterageerd en gewoon een kleine herinnering nodig hebben om hun reis te voltooien.

Hoewel Mailchimp vrij high-end is en een beetje prijzig voor sommige startups, maken de zeer gebruiksvriendelijke interface en het enorme aantal functies het een van de beste marketingtools op de huidige markt.

REVE Chat

Tot slot geeft REVE Chat u een hands-free oplossing om veel van de leads op te vangen die onderaan uw marketing trechter kunnen afhaken.

Met deze AI-tool kunt u snel en eenvoudig omnichannel chatbots opzetten die uw merk vertegenwoordigen, 24/7 beschikbaar zijn, direct antwoord geven op contactvragen en consistent on-brand antwoorden geven.

Naast het hebben van een traditionele chatbot op uw site, biedt REVE Chat integraties met Whatsapp Business, Facebook en Telegram, met meer plannen voor de toekomst.

We weten dat de conversatie-AI achter moderne chatbots nog een lange weg te gaan heeft en dat de interacties die ze hebben met uw websitebezoekers niet altijd kunnen tippen aan de servicenormen van uw echte team.

Maar het onderhouden van chatbots op uw meest actieve kanalen, klaar om veelvoorkomende vragen van uw ideale klanten te beantwoorden, kan vaak het verschil

Conclusies

Effectieve funneloptimalisatie is een breed en complex onderwerp dat uw bedrijf kan helpen om betere resultaten te behalen. Bij ons begrijpen we de uitdagingen en hebben we expertise in het bouwen van websites met geïntegreerde marketingtools, waaronder de tools die in deze blog worden genoemd. We staan klaar om u te helpen uw marketing funnel naar een hoger niveau te tillen en uw bedrijf te laten groeien. Vraag vandaag nog een vrijblijvende offerte aan!

Meer van zulke blogs?

Bent u eigenaar van of werkt u voor een bedrijf dat zijn online aanwezigheid en zijn website drastisch wilt verbeteren? Via onze nieuwsbrief delen we waardevolle en deskundige inzichten op het gebied van webdesign en online marketing. Wij helpen u graag de leider te worden in uw branche.