creative corner logo zwart

Hoe kunt u een slecht webdesign voorkomen en verbeteren?

Kent u het gevoel dat u ergens komt en dat de kleur en het design van de kamer zo lelijk zijn dat u het liefst meteen zou willen omdraaien en weggaan? U wilt natuurlijk niet dat potentiële klanten dit op uw website hebben. Helaas is dat bij veel websites wel het geval. Wist u dat zelfs een goed ontworpen website al een bouncepercentage van 40% heeft? Het bouncepercentage houdt in hoeveel procent van de bezoekers uw website verlaat na het zien van slechts één websitepagina. Wanneer uw website ontwerp niet goed is zal dit percentage enorm oplopen.

In het huidige digitale tijdperk is een goede website ontzettend belangrijk. Haast elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Hierdoor weten bezoekers precies hoe een website eruit ziet en wat ze kunnen verwachten. Wanneer uw webdesign slecht is zult u op een negatieve manier opvallen en zorgt dit voor een slecht imago van uw bedrijf. Dit kan desastreuze gevolgen hebben voor uw bedrijf. Een slecht webdesign zorgt voor een dalend bezoekersaantal en een lage conversie (hoeveelheid bezoekers die daadwerkelijk een product of dienst kopen).

In deze blog gaan we daarom in op wat een webdesign slecht maakt en hoe u dit bij uw website kunt voorkomen. Door alert te zijn op de valkuilen van veel websites weet u hoe u uw eigen webdesign kunt optimaliseren.

inhoudsopgave

Wat maakt een website slecht?

Een website kan natuurlijk om meerdere redenen slecht zijn. Toch kunnen bijna al deze redenen in drie belangrijke categorieën van webdesign geplaatst worden. Deze categorieën zijn: de gebruikerservaring, het visuele design en de copywriting. Deze drie categorieën van webdesign spelen een enorm grote rol in de succes van uw website en kunnen uw site maken of breken. Hieronder zal er op elk van deze belangrijke webdesign categorieën dieper worden ingegaan.

1. De gebruikerservaring

Bij webdesign wordt vaak als eerste aan het esthetische en visuele aspect van de website gedacht. Het visuele design van uw website is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar zeker niet het allerbelangrijkste. Hoe mooi uw website ook is, wanneer er veel fouten in uw website ontwerp zitten zal dit u duur komen te staan. Een gebruiksvriendelijke website is hierdoor van groot belang voor een goede en succesvolle website. Wanneer een bezoeker verdwaald raakt op uw website of tegen errors aanloopt zult u enorm veel bezoekers verliezen. Er zijn verschillende oorzaken die voor een slechte gebruikerservaring kunnen zorgen.

● Trage website snelheid

Een trage website snelheid is ongelofelijk frustrerend voor uw bezoekers. Het zorgt ervoor dat u onnodig een hoop potentiële klanten verliest. Het is zonde als uw website visueel heel sterk is, maar onderdoet in website snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Google raadt zelf een laadtijd van 3 seconden of minder aan. Bij veel websites is de laadsnelheid op mobiele apparaten wel 15 seconden en dus veel te lang. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat elke extra seconde laadtijd het verkeer op uw website met wel 11% vermindert.

Met een trage website snelheid wordt u dubbel gestraft. Wanneer bezoekers te lang moeten wachten zullen ze ongeduldig worden en uw website verlaten. Daarnaast is een lange laadtijd ook slecht voor uw ranking. Uw kwaliteitsscore wordt lager, waardoor u in de zoekmachines daalt. Hierdoor zult u een stuk minder bezoekers op uw website krijgen, omdat u niet meer hoog in de zoekmachines staat. Door uw laadtijd te verbeteren kunt u een dalend bezoekersaantal en een daling in de zoekmachines voorkomen.

● Een slecht ontworpen website navigatie

Een trage website snelheid is zeker niet het enige belangrijke punt binnen de gebruikerservaring van de bezoeker. Een goede website navigatie is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat bezoekers hun weg kunnen vinden op uw website. Wanneer een gebruiker op uw website komt en meteen in de war raakt, verliest u deze potentiële klant. Om voor een fijne gebruikerservaring te zorgen is het belangrijk dat uw website voldoet aan de website standaarden. Dit zijn bepaalde webdesign standaarden waar bezoekers aan gewend zijn en waardoor ze weten hoe ze zich op een website kunnen navigeren.

In onze vorige blog las u alles over website standaarden en waarom deze zo ontzettend belangrijk zijn voor een goede gebruikerservaring.

● Niet werkende interne links

Het is misschien niet iets waar u als eerste aan zult denken, maar doorbroken interne links die niet werken mogen absoluut niet worden onderschat. Een niet werkende link leidt tot een gevoel van frustratie en teleurstelling bij uw bezoeker. Het geeft bezoekers het gevoel alsof ze iets gemist hebben. U kunt dit vergelijken met het kijken naar een goede en spannende film, wanneer de onthulling tegenvalt en u achterlaat met meer vragen dan antwoorden.

Niet werkende links zijn naast teleurstellend voor uw bezoekers ook slecht voor de SEO. Dit kan leiden tot zowel een lager bezoekersaantal als een lagere conversie. Gelukkig kunt u dit gemakkelijk voorkomen door regelmatig uw website nauwkeurig te bekijken en te controleren of alle links nog goed werken.

Website gemaakt door Creative Corner. Website: https://praktijkgvr.nl

2. Het visuele design

Wist u dat een bezoeker in slechts 0.05 seconden bepaalt of deze op uw website wilt blijven of uw website verlaat? Hierdoor is het dus van belang dat de landingspagina’s aantrekkelijk zijn en uitnodigen tot het verder verkennen van uw website. Het visuele design van uw website is het visitekaartje van uw bedrijf. Het vertelt potentiële klanten een hoop over waar uw bedrijf voor staat en wat uw bedrijf uitstraalt. Ook binnen het visuele design worden er vaak fouten gemaakt. Hieronder bespreken we de meest gemaakte fouten binnen het visuele design en hoe u deze kunt voorkomen.

● Geen witruimte

Sommige bedrijven hebben het gevoel de hele website vol te moeten zetten met inhoud en informatie. Dit is echter iets wat u op uw website het beste kunt vermijden. Een website zonder witruimte zorgt ervoor dat bezoekers overweldigd raken van alle informatie. Een site zonder witruimte is heel druk, hierdoor weten uw bezoekers niet meer waar ze moeten kijken. U wilt bezoekers natuurlijk bepaalde informatie meegeven en contact op laten nemen met een Call-to-Action (CTA).

Wanneer u elk hoekje en gaatje van de website vult, vallen de CTA’s weg. Een minimalistisch webdesign met aandacht voor contrasterende kleuren, maar wel genoeg witruimte werkt het beste. Het zorgt ervoor dat de informatie die op uw website staat veel meer opvalt en tot zijn recht komt. Met meer witruimte vallen ook de CTA’s meer op en dat is belangrijk onderdeel in het werven van klanten.

● Slechte beeldkwaliteit

Afbeeldingen zijn belangrijk om uw website overzichtelijker te maken. Ze zorgen voor een betere interpretatie van de tekst, doordat de bezoeker er door de afbeelding een beeld bij kan vormen. De fout die hierbij door sommigen websites gemaakt wordt is het kiezen voor slechte beeldkwaliteit. Afbeeldingen maken een tekst fijner leesbaar, mits de afbeeldingen wel een hoge kwaliteit hebben. Wanneer de website volstaat met afbeeldingen van slechte kwaliteit, doet het beeldmateriaal het tegenovergestelde. Goede visuals maken uw website interessant en overzichtelijk, zolang de afbeeldingen wel een hoge kwaliteit hebben.

● Weinig contrast

Een derde fout binnen het visuele design is weinig contrast tussen de kleuren. Binnen de keuze van de huisstijlkleuren van de website is het belangrijk dat de kleuren contrasterend zijn. Hierdoor vallen zowel de tekst als het beeld meer op. Wanneer de kleuren niet contrasterend zijn is dat niet alleen slecht voor de toegankelijkheid, maar kan het er ook voor zorgen dat uw bezoekers hoofdpijn krijgen. Wanneer bezoekers hoofdpijn krijgen van uw website zullen ze deze snel verlaten.

● Het verkeerde lettertype

Het kiezen van het juiste lettertype is heel belangrijk voor een gebruiksvriendelijke website. Hoe mooi een bepaald font ook is, wanneer het moeilijk leesbaar is missen potentiële klanten belangrijke inhoud. In dit geval staat de leesbaarheid boven een esthetisch mooi design. Een website moet de bezoeker informeren, waardoor het belangrijk is dat alle bezoekers uw teksten moeten kunnen lezen. Met een goed leesbaar lettertype maakt u uw website toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor al uw potentiële klanten.

● Verwarrende lay-out

De lay-out van de website moet ervoor zorgen dat uw bezoeker gemakkelijk al uw info kan bekijken. De rol van de lay-out is om door middel van rasters of het gebruik van kleuren of afbeeldingen de hiërarchie van de informatie te tonen. Het deelt uw website pagina’s op in meerdere secties en zorgt ervoor dat uw website overzichtelijk blijft. Ook hierbij is een minimalistische aanpak het beste. Een drukke en verwarrende lay-out kan leiden tot verlies van potentiële klanten. Door de lay-out rustig en overzichtelijk te houden is uw website gebruiksvriendelijk en prettig om naar te kijken. Hierdoor kunnen bezoekers gemakkelijk de informatie vinden die ze zoeken.

3. De copywriting

Binnen webdesign denkt u waarschijnlijk niet meteen aan copywriting. En dat terwijl webdesign een totaalpakket is van alle belangrijke aspecten van een website. Natuurlijk is het visuele aspect belangrijk, maar binnen een sterk webdesign mogen goede teksten zeker niet ontbreken. Ook al is uw webdesign esthetisch nog zo mooi, wanneer de website slechte teksten bevat zal uw website hoogstwaarschijnlijk niet succesvol worden.

Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat uw teksten goed geschreven zijn en vrij zijn van taal- of typefouten. Een goede taalvaardigheid is heel belangrijk en zorgt ervoor dat u geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwt bij potentiële klanten. Sommige bedrijven slaan hier te ver in door en proberen met ingewikkeld jargon hun klanten te imponeren. Het gebruik van jargon is zeker niet aan te raden. U wilt natuurlijk dat uw klanten begrijpen wat u bedoelt. Het gebruik van hele moeilijke termen zorgt ervoor dat een groot deel van de bezoekers zal afhaken.

● Hoe schrijft u goede teksten?

Er komt veel kijken bij het schrijven van goede teksten. Hoe brengt u de boodschap van uw bedrijf het beste over op uw klanten? Een belangrijk aspect hierbij is het doel van uw teksten. Wilt u iets verkopen? Of wilt u de bezoeker informeren? Met een duidelijk doel van wat u wilt bereiken zal de tekst meer impact maken op een potentiële klant.

Een ander belangrijk punt is de leesbaarheid. Een goede tekst moet zowel fijn lezen als goede en waardevolle informatie bevatten. Het regelmatig plaatsen van nieuwe content zorgt voor meer betrokkenheid van klanten. Daarnaast heeft het ook een positief effect op uw ranking, waardoor u hoger in de zoekmachines komt.

Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat uw teksten goed geschreven zijn en vrij zijn van taal- of typefouten. Een goede taalvaardigheid is heel belangrijk en zorgt ervoor dat u geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwt bij potentiële klanten. Sommige bedrijven slaan hier te ver in door en proberen met ingewikkeld jargon hun klanten te imponeren. Het gebruik van jargon is zeker niet aan te raden. U wilt natuurlijk dat uw klanten begrijpen wat u bedoelt. Het gebruik van hele moeilijke termen zorgt ervoor dat een groot deel van de bezoekers zal afhaken.

De gevolgen van een slecht website ontwerp

Een slecht webdesign kan desastreus zijn voor uw bedrijf. Uw website zegt veel over uw bedrijf en kan, met een goed webdesign, zorgen voor vertrouwen bij uw klanten. Een slecht website ontwerp doet het tegenovergestelde. Een slecht webdesign kan zorgen voor een dalend bezoekersaantal en een lage conversie. De drie belangrijkste categorieën binnen webdesign zijn gebruiksvriendelijkheid, het visuele design en de copywriting. Wanneer het webdesign slecht is ligt de oorzaak bijna altijd in minstens één van deze categorieën.

Er wordt vaak het meeste tijd en aandacht in het visuele aspect van een website gestopt. En dat terwijl de drie categorieën van webdesign alle drie even belangrijk zijn. De gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat uw bezoekers uw website als prettig ervaren. Wanneer de website te traag is of wanneer het moeilijk is om te navigeren zullen bezoekers uw website verlaten. Hetzelfde geldt voor het visuele design en de copywriting. Wanneer het design veel te druk is en de teksten niet goed geschreven zijn, zorgt dit voor een dalend bezoekersaantal en hiermee een lagere conversie.

De kracht van een goed webdesign

Toch is een slecht webdesign zeker niet het einde van de wereld. Het is geen gemakkelijke taak om een slechte website te verbeteren, maar het is zeker niet onmogelijk. Door een gedenkwaardige website te bouwen of uw huidige website te verbeteren kunt u veel veranderen. Een goede website is visueel aantrekkelijk, zorgt voor een positieve gebruikerservaring en bevat goede teksten die gemakkelijk begrepen kunnen worden. Met een goed webdesign verhoogt u uw bezoekersaantal en zal uw conversie hoogstwaarschijnlijk stijgen.

Creative Corner helpt u graag!

Bent u niet blij met uw website, maar weet u niet goed hoe u deze het beste kunt veranderen? Herkent u een aantal van bovengenoemde valkuilen en zou u uw website graag verbeteren? Wilt u hulp bij het maken van een mooie en professionele website?
Creative Corner helpt u graag met het realiseren van uw ideale webdesign. Heeft u vragen of wilt u graag advies over uw website? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor het plannen van een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij helpen u graag!

Meer van zulke blogs?

Bent u eigenaar van of werkt u voor een bedrijf dat zijn online aanwezigheid en zijn website drastisch wilt verbeteren? Via onze nieuwsbrief delen we waardevolle en deskundige inzichten op het gebied van webdesign en online marketing. Wij helpen u graag de leider te worden in uw branche.