Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

UX Design 101: Wat maakt een website geweldig?

UX Design 101: Wat maakt een website geweldig?

Of uw bedrijfswebsite goed is of niet, ligt niet aan u. U kunt de bezoekers van uw website niet forceren. Websites zijn subjectief, net als kunst. Wat een goede website is, zal voor iedereen een beetje anders zijn.

 

Het goede nieuws is dat er veel website functionaliteiten zijn die universeel geweldig zijn, voor elk publiek, branding, of ontwerp. Het komt allemaal neer op de gebruikerservaring.

 

Eerst moet u begrijpen wat ‘gebruikerservaring’ betekent in relatie tot uw bedrijfswebsite, en waarom het dit jaar belangrijker is dan ooit tevoren. Daarna gaan we dieper in op de belangrijkste elementen van UX design die u zullen helpen bij het maken van een geweldige website.

 

Voel u vrij om de inhoudsopgave te gebruiken om direct naar de lijst te gaan!

inhoudsopgave

UX design 101

U hoeft niet te leren om een User Experience (UX) Designer te zijn om een goede website te hebben. Maar als u de basis van UX niet begrijpt, bent u niet in staat om de beste beslissingen te nemen over het ontwerp en de inhoud van uw website.

 

Feit: UX design leidt mensen door de verkooptrechter (sales funnel)

Feit: UX design heeft direct invloed op uw bottom line

Feit: UX design heeft invloed op uw ranking in zoekmachines

 

Dit gedeelte geeft u een introductie op hoog niveau van UX design, vanuit een zakelijk perspectief.

Wat is UX Design?

User experience design, ook bekend als ‘interactie ontwerp’, gaat over het maken van een website op basis van gebruiksvriendelijkheid.

UX design is als de blauwdruk van een huis. Een blauwdruk omvat alles, van het aantal kamers, de plaatsing van ramen en de manier waarop deuren opengaan tot waar apparatuur moet komen. Het zorgt ervoor dat het huis bewoonbaar is, en genoeg ruimte biedt voor al je spullen.

UX design doet hetzelfde, maar dan voor uw website!

Een UX design proces begint meestal met onderzoek naar het te bereiken doelgroep van een website:

 

  • Hun pijnpunten
  • Hun motivaties
  • Hun doelen
  • Wat ze moeten bereiken op de website
  • Zelfs wat ze waarschijnlijk aan het doen zijn en in welke emotionele staat ze zijn als ze verschillende pagina’s bezoeken

    Oh ja, UX design gaat diep.

    Het kijkt ook naar uw inhoud – welke inhoud u heeft, of er stukken moeten worden verwijderd, en of er belangrijke inhoud ontbreekt voor de ideale gebruikerservaring voor uw bedrijf.

    Vervolgens wordt een logische architectuur voor al die inhoud gecreëerd. Net als een bibliotheek, het slaat alles op een plaats waar de doelgroep het zou verwachten te vinden, terwijl er zijpaden worden gecreëerd voor alternatieve reizen naar hetzelfde einddoel. Een goed UX design houdt rekening met de paden van primaire, secundaire en zelfs derde doelgroepen.

    Dit wordt allemaal bereikt door de beslissende plaatsing en structuur van menu’s, oproepen, call-to-action (CTA) knoppen, aanbevolen of gerelateerde inhoud suggesties, en de volgorde van de inhoud op een pagina. Het resultaat is een interactief wireframe-prototype van uw website, zodat u de gebruiksvriendelijkheid kunt testen voordat u kleur en inhoud toevoegt.

    Het belangrijkste doel van een goed UX design is om de juiste informatie op het juiste moment te leveren, zodat een bezoeker zich door de website kan bewegen om het gewenste doel te bereiken.

    Dat is een simpele versie van UX design. Er komt heel wat meer bij kijken, en u moet ook uw gebruiker kennen, maar zolang u zich richt op gebruiksvriendelijkheid, zult u goede keuzes maken en eindigen met een geweldige website.

Waarom is UX Design belangrijk?

Het is allemaal goed en wel voor ons om te zeggen dat UX design belangrijk is – maar WAAROM? Waar is het concrete bewijs dat UX design een zakelijke overweging moet zijn?

 

Laten we eens kijken naar de feiten die wij bovenaan deze sectie heb beschreven.

1. UX Design leidt mensen door de Sales Funnel

Er zijn talloze manieren waarop een persoon op uw website terecht kan komen.

 

  • Door het vinden van een van uw pagina’s in de zoekresultaten
  • Via een zoekadvertentie
  • Via sociale media
  • Via een e-mail
  • Via een link in een bericht van een vriend of familielid
  • Door het intypen van uw URL van het zien van het op een gedrukte advertentie

    Hoe iemand u vindt, zegt veel over waar hij zich bevindt in het traject van de koper (en wij raden u ten zeerste aan om meer te leren over hoe u de customer journey in kaart brengt).

    UX design houdt rekening met al deze mogelijkheden en meer, en zorgt ervoor dat waar iemand ook terecht komt, er duidelijke berichtgeving, navigatie en content is om hem of haar te helpen de volgende stap te nemen.

    Dit kan van bovenaan de trechter naar het midden zijn, zoals het lezen van een blogbericht en het bekijken van uw case studies. Het kan ook van midden naar beneden zijn, zoals welke boodschap en functionaliteit iemand helpt om het afrekenproces in te gaan en af te ronden. U wilt ook voorzichtig zijwaartse stappen rond de top en het midden aanmoedigen, om meer vertrouwen op te bouwen bij degenen die nog niet klaar zijn om te converteren.

2. UX Design heeft een directe invloed op uw omzet

Of het nu gaat om het maken van een verkoop of het verkrijgen van een lead, elke zakelijke website heeft een winstgevend einddoel. Een goede website heeft zo’n eenvoudige en prettige ervaring dat het vanzelfsprekend is om dat doel te bereiken.

UX design overwegingen die direct invloed hebben op leads en verkoop zijn onder andere:

 

  • Menu’s – grootte, locaties, opties, tekst
  • CTA-knoppen – context, plaatsing, tekst
  • Winkelwagen – aantal stappen tot aankoop, kopie, foutberichten
  • Formulieren – plaatsing, aantal velden, tekst in en rond velden
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid inhoud – locatie, zichtbaarheid
  • Afgesloten inhoud – locatie, vormoverwegingen
  • Betrouwbaarheid – zichtbare tekenen van gegevensbeveiliging, berichtgeving
  • Mobielvriendelijkheid – gemakkelijk te voltooien taken op elk apparaat

    Een zwak punt in een van deze UX-elementen kan u omzet kosten.

3. UX Design Beïnvloedt Uw Zoek Ranking

Google is helemaal gericht op het creëren van hun eigen tevreden gebruikerservaringen. Dat is hoe ze het marktaandeel van de zoekmachines domineren. Google en andere zoekmachines streven ernaar effectieve zoekresultaten te leveren die worden gerangschikt met behulp van machine learning, AI, en natuurlijke taalverwerking.

Waar kijkt Google naar? Onder de meer dan 200 ranking factoren vind je er een aantal die voortkomen uit menselijke interactie met je website. Onthoud dat UX design ook bekend staat als interactie design, dus dit is letterlijk het plannen van positieve interacties die opgemerkt zullen worden door zoekmachines.

Hoewel de titel en meta beschrijving van een pagina misschien een klik in de zoekresultaten oplevert, is het de ervaring van de lezer die Google vertelt of u een goede site bent en hoger zou moeten scoren voor die zoekopdracht – of lager.

Sommige aspecten van een goede gebruikerservaring worden op websiteniveau geregeld, terwijl andere een onderdeel zijn van het paginaontwerp:

  • Snelheid
  • Mobielvriendelijke, responsieve inhoud
  • Beveiligde site (HTTPS)
  • Vrij van opdringerigheden die de gebruikersstroom belemmeren
  • Overtuigende presentatie van inhoud die aanzet tot langere sessies
  • De juiste boodschap op het juiste moment en duidelijke routes naar volgende stappen, om meer bekeken content per sessie aan te moedigen (en het bouncepercentage te verlagen)
  • Ontworpen voor toegankelijkheid

UX Design in actie: hoe maakt u een geweldig website design?

Nu bent u verkocht aan hoe UX design bedrijven helpt. Laten we nu eens kijken naar de belangrijkste UX-factoren die uw website nodig heeft om echt een geweldige website te zijn.

 

  1. Focus op één hoofd doelgroep
  2. Zorg voor meerdere routes door de website
  3. Plaats menu’s op logische plaatsen
  4. Wees weloverwogen met menukeuzes
  5. Wees verstandig met alle mogelijkheden!
  6. Zorg voor duidelijke teksten op menu’s en CTA-knoppen
  7. Maak gebruik van de kracht van uw footer menu
  8. Weet wanneer u moet klikken en wanneer u moet scrollen
  9. Laat complexe details zich verbergen achter klikken
  10. Laat uw website een gesprek beginnen
  11. Plaats sociaal bewijs in de buurt van CTA’s naar conversiepagina’s
  12. Wees strategisch met gerelateerde content
  13. Wees extra strategisch met callouts en CTA’s in de footer
  14. De stroom van uw pagina moet een verhaal vertellen
  15. Geef uw verborgen pagina’s wat meer aandacht

1. Focus op één hoofd doelgroep

Hoewel de meeste bedrijven twee of drie doelgroepen voor hun website hebben, is het gewoon niet mogelijk om inhoud te maken die al deze doelgroepen evenveel aanspreekt. Een sterke website heeft een contentstructuur, navigatie en boodschap die vooral gericht is op het helpen van een primair publiek om hun doelen te bereiken.

Dit zorgt voor sterkere on-page interactie signalen (degene die praten met zoekmachines) en resulteert in meer conversies.

Dat wil niet zeggen dat je alle anderen moet negeren. U kunt navigatiehulpmiddelen zoals CTA’s en menuopties gebruiken om secundaire en derde doelgroepen naar pagina’s met hun eigen boodschap en gebruikersstromen te leiden.

website gemaakt voor energielabel volendam
Website: https://www.energielabelvolendam.nl/. Gemaakt door Creative Corner

2. Zorg voor meerdere routes door de website

Uw website is geen eenvoudige A-tot-B-lijn. Er zijn veel manieren waarop uw klanten van binnenkomst tot conversie kunnen komen. Met B2B doelgroepen weten we ook dat ze onze websites meerdere keren moeten bezoeken voordat ze converteren.

Een goed UX design zal aan zoveel mogelijk kleine wegen denken, en een logische informatie architectuur plannen om die bezoekers naar de einddoelen te laten stromen.

website gemaakt voor praktijk gvr
Website: https://praktijkgvr.nl/. Gemaakt door Creative Corner

3. Plaats menu's op logische plaatsen

Of het nu op een laptop, een tablet, een desktop of een telefoon is – u wilt dat de inhoud van uw website gemakkelijk te vinden is. Mensen verwachten menu’s te gebruiken, en ze verwachten ze te vinden op ‘normale’ plaatsen.

Zorg voor goed zichtbare menu’s waarop je gemakkelijk kunt klikken of tikken. Dat geldt voor je hoofdmenu en je voettekstmenu, inclusief zoekbalken of filtermenu’s om bezoekers te helpen die inhoud te vinden.

4. Wees weloverwogen met menukeuzes

Dit is een punt dat we aan de orde stellen in elk artikel dat we schrijven over UX design – te veel opties kan ervoor zorgen dat een bezoeker niets kiest. Een goed menu moet een duidelijke selectie van opties hebben, netjes gecategoriseerd in logische groepen.

Als je een groot aantal pagina’s hebt, overweeg dan om je content in twee menu’s te verdelen, waarbij de belangrijkste content voor het primaire publiek opvallender en in het hoofdmenu wordt getoond.

5. Wees verstandig met alle mogelijkheden!

Net als bij menu-opties, moet u alle opties kiezen met een focus op wat een logische gebruikersstroom zal creëren. Obstakels voor bezoekers om hun doelen te bereiken zijn onder andere:

 

  • Te veel callouts naar verschillende soorten content
  • Te veel opdringerigheid (pop-ups, andere lead generation verzoeken)
  • Te veel menu’s

    Als uw website een goed UX design heeft, zal uw inhoud nog steeds goed vindbaar zijn zonder de bezoeker te overweldigen.

6. Zorg voor duidelijke teksten op menu's en CTA-knoppen

Telkens als we een bezoeker vragen om door te klikken naar een andere pagina, vragen we hem om ons te vertrouwen dat het de moeite waard is. Dat is een grote vraag!

De beste manier om iemand op uw website te laten rondkijken is een duidelijke microcopy – de woorden die op menu’s en knoppen staan. Hoewel deze navigatiehulpmiddelen vaak maar één of twee woorden bevatten, hebben die woorden een GROTE impact op uw conversiepercentage.

U kunt eenvoudige taal gebruiken als “bekijk alles” of “meld u aan”, maar wees niet bang om er meer persoonlijkheid aan te geven als dat bij uw publiek past. Zorg ervoor dat het nog steeds duidelijk is wat er gebeurt als ze klikken.

7. Maak gebruik van de kracht van uw footer menu

We hebben de laatste jaren besteed aan het bouwen van onvergetelijke websites. In die tijd hebben we toegang gehad tot krachtige UX-tools zoals heatmaps, die vastleggen waar er op een pagina wordt geklikt en getikt. Wat we hebben gezien is dat er veel actie gebeurt op footer menu’s.

Sommige bedrijven gebruiken het voettekstmenu zelfs om opties te bieden die niet zichtbaar zijn in het hoofdmenu, om het overzichtelijk te houden. Denk hierbij aan een lijst met locaties, blogcategorieën, of branches met betrekking tot projecten en case studies.

8. Weet wanneer u moet klikken en wanneer u moet scrollen

Het is een grote UX mythe dat klikken slecht is, en dat je moet bezuinigen op klikken. In het ideale geval is er een minimale hoeveelheid klikken nodig om een taak te voltooien, maar een gezonde balans tussen klikken en scrollen is nog steeds goede UX.

Zorg ervoor dat uw klikken de moeite waard zijn. Het soort content dat je op binnenpagina’s van websites vindt is een acceptabele plek voor kliks, omdat de bezoeker al dieper in de website zit en meer betrokken is. Bijvoorbeeld: producten, landingspagina’s voor blogs, en callouts om naar gerelateerde content te gaan.

Primaire pagina’s daarentegen zouden scrollen moeten gebruiken.

9. Laat complexe details zich verbergen achter klikken

Sommige content is gewoon te moeilijk voor de ogen. Scrollen is prettig als er onderweg veel te zien is. Maar als u complexe technische specificaties moet overbrengen, kunt u er voordeel bij hebben deze achter klikken te plaatsen.

Kliks om meer details te bekijken op een subpagina zijn in dit geval prima te gebruiken. Iemand die deze technische informatie wil, zal klikken. Een andere goede methode is het gebruik van accordeon-inhoud, waarbij de details verborgen zijn tenzij erop wordt geklikt om ze uit te vouwen. Op die manier bepaalt de lezer hoeveel hij op de pagina ziet. Dit is vooral goed voor FAQ-pagina’s.

FAQ op de "website laten maken" pagina

10. Laat uw website een gesprek beginnen

Wat dat betreft – het is altijd een goed idee om u af te vragen of al die ingewikkelde informatie wel op die pagina moet staan.

Websites zijn niet langer brochures voor alles wat uw bedrijf doet. Het is gebruikelijk dat een B2B-website een goed overzicht geeft van uw product, dienst of proces, en de bezoeker aanmoedigt om contact op te nemen voor meer informatie.

11. Plaats sociaal bewijs in de buurt van CTA's naar conversiepagina's

Sociaal bewijs is een krachtig hulpmiddel. Statistieken tonen aan dat een grote meerderheid van de mensen meerdere reviews leest voordat ze een aankoop doen. Waarom denkt u dat influencer marketing zo succesvol is? Zien dat een mens net als u geniet van een product, maakt het veel aantrekkelijker.

En dit geldt net zo goed voor B2B-verkoop. Uit een onderzoek van G2 bleek dat 92% van de B2B-kopers eerder tot aankoop overgaat na het lezen van een betrouwbare recensie. Testimonials kunnen conversies zelfs met 34% verhogen!

De beste plaats om deze superovertuigende inhoud te plaatsen is vlak bij CTA-knoppen die naar conversiepagina’s leiden.

12. Wees strategisch met gerelateerde inhoud

Dit moet herhaald worden: de manier waarop bezoekers met uw site omgaan, geeft zoekmachines ranking signalen. Het is goed voor uw verkooptrechter en goed voor uw zoekmachineoptimalisatie als u mensen in beweging houdt en meer inhoud laat bekijken.

We raden u ten zeerste aan om aantrekkelijke callouts naar gerelateerde content te gebruiken, op uw bovenste en middelste van de trechter pagina’s. De meest voor de hand liggende plaatsing is op producten of blog posts. Het tonen van case studies of projecten die gerelateerd zijn aan een dienst die u aanbiedt, heeft ook een voordeel, en case studies zijn geweldige conversie-gedreven content.

Soortgelijke blogs op elke blog pagina

13. Wees extra strategisch met callouts en CTA's in de footer

Een andere website-eigenschap die de gebruikerservaring bevordert – mits effectief gebruikt – is een callout. Dit blok bestaat meestal uit tekst, een afbeelding en ten minste één CTA-knop die naar een ander deel van uw site leidt. Wanneer deze aan het eind van een pagina worden geplaatst, worden ze meestal ‘footer CTA’s’ genoemd.

Het punt bij callouts en footer CTA’s is dat ze een natuurlijke volgende stap moeten bieden. Als de callout niet logisch is voor die fase van de reis van de koper, zal er niet op worden geklikt.

Het heeft geen zin om uw carrièrepagina te noemen wanneer de bezoeker een van uw dienstenpagina’s zo als “website laten maken” bekijkt – die inhoud is typisch voor twee verschillende doelgroepen.

Hier zijn voorbeelden van natuurlijke volgende stappen:

 

  • Blogpost – gerelateerde berichten, aanmelden voor nieuwsbrief, verborgen inhoud
  • Over pagina – Team pagina, Carrière pagina, andere inhoud over uw bedrijfsverhaal
  • Diensten – gerelateerde projecten of case studies, Contact pagina
  • Case studies – Contact pagina, Boek een demo
footer creative corner
Footer Creative Corner met CTA

14. De stroom van uw pagina moet een verhaal vertellen

Stel u voor dat u de hoofdpersoon bent in een verhaal, de held. Uw zoektocht wordt bepaald door wat u op elke pagina van de website tegenkomt.

Lees elke pagina van boven naar beneden. Een goede website zal zich als een verhaal gaan. Als het niet samenhangend aanvoelt omdat de inhoud niet in een logische volgorde in elkaar overgaat, of er willekeurige onderwerpen en pagina’s worden genoemd, moet u uw verhaal herzien.

website gemaakt voor snel logistiek
Gemaakt door Creative Corner

15. Geef uw verborgen pagina's wat meer aandacht

Wanneer een bedrijf nadenkt over details waarvan je bijna verwacht dat ze over het hoofd worden gezien, creëert dat een fantastische gebruikerservaring. We verwachten dat alle hoofdpagina’s van een website gebruiksvriendelijk zijn, dat is een gegeven. Maar wat ervaart een bezoeker als hij een van de verborgen pagina’s van uw website vindt?

 

  • Bedankpagina, alleen te zien na het invullen van een formulier
  • Bevestiging aanmelding nieuwsbrief
  • Bevestiging download inhoud
  • 404-foutpagina
  • 0-resultaatpagina, te zien wanneer er geen resultaten overeenkomen met uw zoekopdracht

    Op deze pagina’s staat te vaak een korte, algemene tekst die niet eens merkgebonden aanvoelt. U hebt de kans om iets leuks of belonends te doen, zoals een stukje inhoud dat u nergens anders op uw website vindt, een spelletje of een meme, of zelfs een couponcode.
404 Pagina van Creative Corner

Heeft u hulp nodig met uw UX Design? Wij zijn een webdesign bureau en staan klaar om u te helpen!

Maak een vrijblijvende afspraak via onze online agenda. Tijdens dit gesprek bespreken we al uw vragen, doelen en uitdagingen.

Meer van zulke blogs?

Bent u eigenaar van of werkt u voor een bedrijf dat zijn online aanwezigheid en zijn website drastisch wilt verbeteren? Via onze nieuwsbrief delen we waardevolle en deskundige inzichten op het gebied van webdesign en online marketing. Wij helpen u graag de leider te worden in uw branche.

Klaar om te groeien met uw bedrijf?

Klik op de knop hieronder voor een gratis kennismakingsgesprek. Wij verheugen ons erop om meer te weten te komen over u, uw bedrijf, en hoe wij u kunnen helpen nog meer succes te behalen.

Creative Corner © 2023.  Alle rechten voorbehouden.