creative corner logo zwart

Wat is marketing

Wat is marketing? Hoe is marketing verschillend van branding? Het kan verwarrend zijn, zeker vanwege de manier waarop marketing en branding zo ontwikkeld zijn dat ze een hoop overlappende gebieden hebben. Schrijver Allan Dib legt marketing uit wat is marketing met behulp van een circus-analogie (PS het is best wel geniaal).

In deze blog lees je Wat is marketing, de 4 P's van Marketing, doel van marketing, voordelen van marketing, soorten marketing en meer. Veel leesplezier met deze blog over wat is marketing.

Wanneer het circus naar de stad komt en je een bord maakt, is het adverteren.

Wanneer je het bord op de achterkant van een olifant vastmaakt en ermee door de stad heen loopt, is het promotie.

Als de olifant door de burgemeester zijn bloementuin loopt, en de lokale krant er een artikel over schrijft, is het publiciteit.

En wanneer je het voor elkaar krijgt om de burgemeester erover aan het lachen te maken, zijn het publieke relaties.

Wanneer je de mensen de vele entertainment-kraampjes laat zien, ze vertelt hoeveel plezier ze daarmee zullen hebben en je hun vragen beantwoordt, is het verkoop.

En als je alles in zijn geheel hebt gepland, is het marketing.

Marketing is wat jij zegt dat het is.
Branding is wat zij zeggen dat het is.

“Wanneer genoeg mensen hetzelfde onderbuikgevoel krijgen, kan er gezegd worden dat een bedrijf een merk heeft”

De 4 P's van Marketing

In de jaren '60 bedacht E Jerome McCarthy de 4 P's van marketing: product, prijs, plaats, promotie.

Volgens E.J. McCarthy zijn de 4 P's van Marketing een eenvoudige formule voor het identificeren van en werken met de essentiële elementen van uw marketingstrategie.

Dit zijn de 4 P's van Marketing

Product.
Het hebben van een product is de sleutel en vormt de basis van alles wat met marketing te maken heeft. Een product kan alles zijn dat een bedrijf de consument aanbiedt om in een behoefte te voorzien. Het beste wat u kunt doen, is uw product of dienst beslissen op basis van zowel de behoeften en motivaties van consumenten als hoe het product de consument ten goede zou komen, in plaats van op basis van de fysieke kenmerken of attributen van het object.

Plaats.
Strategische plaatsen kunnen van alles zijn, van een online winkel tot fysieke winkels in meerdere steden of landen. Het doel van de distributiestrategie is om potentiële klanten gemakkelijk toegang te geven tot uw producten/diensten en een goede ervaring te bieden tijdens het aankoopproces.

Prijs.
Hoe u uw producten en diensten prijst, is een uiterst belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Deze factor beïnvloedt andere factoren zoals:
  • De marge die u hoopt te behalen.
  • Welke doelgroep wil je aanspreken en welke koopkracht hebben je consumenten?
  • Wil je de luxemarkt of de massamarkt betreden?
  • De financiële doelstellingen van het bedrijf.
  • Hoe prijst de concurrentie hun producten en welke mogelijke product vervangers zijn er?
  • Trends.
  • Uw prijs verhogen om een ​​betere perceptie van kwaliteit te geven.


  • Promotie.
    Dit verwijst naar alle marketing en communicatie die wordt gedaan om de voordelen van uw product of dienst binnen de markt te laten zien. Zo verhoog je de omzet.

    Doel van marketing.

    Wat is marketing? Marketing is een reeks methoden en strategieën die door bedrijven worden gebruikt om klanten aan te trekken en te behouden. Het richt zich op het identificeren en tevredenstellen van de behoeften en wensen van consumenten. Het is niet beperkt tot reclame en verkoop. Het gaat om het creëren van relaties tussen potentiële klanten en bedrijven. Bovendien is marketing essentieel voor het voorspellen van de toekomstige handelwijze. De basisdoelen zijn om de verkoop en klantenloyaliteit te vergroten. In essentie van wat is marketing is marketing de wetenschap van het creëren van producten en diensten die de klanten ten goede komen.

    Wat is marketing? Marketing is het proces van het ontdekken en voldoen aan de behoeften van een doelmarkt. Het gaat om het ontwikkelen en implementeren van strategieën om aan die behoeften te voldoen, inclusief het selecteren van een doelgroep, die een reclamecampagne start, het bijwonen van openbare evenementen en beurzen en het creëren van een product dat aan kopers aanspreekt. Sommige van deze inspanningen omvatten ook de definitie van verkoopvoorwaarden, het maken van een website (een website laten maken kan ook) of blog en het vormen van relaties met retailers. De verkoper voert meestal marketing uit. Maar niet alle bedrijven begrijpen dit proces.

    Voordelen van Marketing

    Marketing kan uw bedrijf op talloze manieren helpen, maar laten we eens kijken naar enkele van de meest impactvolle manieren.

    1. Merkbekendheid vergroten.
    Dit is belangrijk omdat het mensen kennis laat maken met uw merk en de producten of diensten die u levert. Het maakt u ook gedenkwaardig voor klanten die uw merk kunnen vertrouwen, loyale klanten kunnen worden en hun netwerk over u kunnen vertellen.

    2. Verkeer genereren
    Als u het aantal bezoekers van uw site vergroot, betekent dit dat u meer gekwalificeerde leads krijgt en uiteindelijk uw verkoop verhogen. Een effectieve marketingstrategie helpt u bij dit proces. Een onvergetelijke website laten maken in combinatie met een sterke Lokale SEO of SEO is een goede manier om het aantal bezoekers op uw website te vergroten en uiteindelijk gekwalificeerde leads te krijgen.

    3. Opbrengst verhogen
    Elk bedrijf dat zijn verkoop en marketing wil verhogen, kan dit doel helpen bereiken door middel van verschillende strategieën, zoals het optimaliseren van uw website/webshop en SEO, het maken van e-mailcampagnes, het uitvoeren van A/B-tests om de beste strategie voor u te bepalen, en nog veel meer.

    4. Vertrouwen opbouwen in uw merk
    Het creëren van een hoog niveau van vertrouwen in uw merk leidt tot klantloyaliteit en herhaalaankopen. Dit verhoogt niet alleen de omzet, maar leidt ook tot geweldige recensies, zowel online als via mond-tot-mondreclame, wat nog steeds een van de meest effectieve vormen van promotie is.

    5. Uw statistieken bijhouden
    statistieken zijn ongelooflijk nuttig als het gaat om het maken van uw marketingstrategie. Ze sturen niet alleen de strategie aan en helpen de voortgang ervan te volgen, maar geven ook informatie over wat kan worden aangepast of aangepast om uw campagnes voortdurend te optimaliseren.

    Soorten marketing

    Waar uw marketingcampagnes plaatsvinden, hangt volledig af van waar uw klanten hun tijd doorbrengen. Het is aan jou om marktonderzoek uit te voeren dat bepaalt welke soorten marketing - en welke mix van tools binnen elk type - het beste is om je merk op te bouwen. Hier zijn verschillende soorten marketing die tegenwoordig relevant zijn:

    Internetmarketing:
    Geïnspireerd door een Excedrin productcampagne die online plaatsvond, is het idee om zakelijke redenen op internet aanwezig te zijn een vorm van marketing op zich.

    Zoekmachineoptimalisatie:
    Afgekort als "SEO", dit is het proces van het optimaliseren van inhoud op een website zodat deze wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het wordt door marketeers gebruikt om mensen aan te trekken die zoekopdrachten uitvoeren die impliceren dat ze geïnteresseerd zijn in meer informatie over een bepaalde branche. (Nog geen website? Laat een onvergetelijke website maken door ons, wij kunnen u ook helpen met Lokale SEO en SEO.

    Blogmarketing:
    Blogs zijn niet langer exclusief voor de individuele schrijver. Merken publiceren nu blogs om over hun branche te schrijven en de interesse te wekken van potentiële klanten die op internet zoeken naar informatie.

    Marketing via sociale media:
    Bedrijven kunnen Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en vergelijkbare sociale netwerken gebruiken om in de loop van de tijd indruk te maken op hun publiek.
    Er zijn veel social media kanalen op het internet waar u uw bedrijf op kunt promoten. Maar hoe kiest u de juiste social media kanalen? Lees Hier

    Printmarketing:
    Naarmate kranten en tijdschriften beter begrijpen wie zich abonneert op hun gedrukte materiaal, blijven bedrijven artikelen, fotografie en soortgelijke inhoud sponsoren in de publicaties die hun klanten lezen.

    Zoekmachinemarketing:
    Deze vorm van marketing is iets anders dan SEO, die hierboven is beschreven. Bedrijven kunnen nu een zoekmachine betalen om links te plaatsen op pagina's van de index die veel aandacht krijgen voor hun publiek.

    Videomarketing:
    Terwijl er ooit alleen maar reclamespots waren, steken marketeers nu geld in het maken en publiceren van allerlei soorten video's die hun belangrijkste klanten vermaken en informeren.

    Meer van zulke blogs?

    Bent u eigenaar van of werkt u voor een bedrijf dat zijn online aanwezigheid en zijn website drastisch wilt verbeteren? Via onze nieuwsbrief delen we waardevolle en deskundige inzichten op het gebied van webdesign en online marketing. Wij helpen u graag de leider te worden in uw branche.