Wat is marketing
Wat is marketing? Hoe is marketing verschillend van branding? Het kan verwarrend zijn, zeker vanwege de manier waarop marketing en branding zo ontwikkeld zijn dat ze een hoop overlappende gebieden hebben. Schrijver Allan Dib legt marketing uit wat is marketing met behulp van een circus-analogie (PS het is best wel geniaal).
In deze blog lees je Wat is marketing, de 4 P's van Marketing, doel van marketing, voordelen van marketing, soorten marketing en meer. Veel leesplezier met deze blog over wat is marketing.
Wanneer het circus naar de stad komt en je een bord maakt, is het adverteren.
Wanneer je het bord op de achterkant van een olifant vastmaakt en ermee door de stad heen loopt, is het promotie.
Als de olifant door de burgemeester zijn bloementuin loopt, en de lokale krant er een artikel over schrijft, is het publiciteit.
En wanneer je het voor elkaar krijgt om de burgemeester erover aan het lachen te maken, zijn het publieke relaties.
Wanneer je de mensen de vele entertainment-kraampjes laat zien, ze vertelt hoeveel plezier ze daarmee zullen hebben en je hun vragen beantwoordt, is het verkoop.
En als je alles in zijn geheel hebt gepland, is het marketing.
Marketing is wat jij zegt dat het is.
Branding is wat zij zeggen dat het is.
“Wanneer genoeg mensen hetzelfde onderbuikgevoel krijgen, kan er gezegd worden dat een bedrijf een merk heeft”
Marty Neumeier
De 4 P's van Marketing
In de jaren '60 bedacht E Jerome McCarthy de 4 P's van marketing: product, prijs, plaats, promotie.
Volgens E.J. McCarthy zijn de 4 P's van Marketing een eenvoudige formule voor het identificeren van en werken met de essentiële elementen van uw marketingstrategie.
Dit zijn de 4 P's van Marketing
Product.
Het hebben van een product is de sleutel en vormt de basis van alles wat met marketing te maken heeft. Een product kan alles zijn dat een bedrijf de consument aanbiedt om in een behoefte te voorzien. Het beste wat u kunt doen, is uw product of dienst beslissen op basis van zowel de behoeften en motivaties van consumenten als hoe het product de consument ten goede zou komen, in plaats van op basis van de fysieke kenmerken of attributen van het object.
Plaats.
Strategische plaatsen kunnen van alles zijn, van een online winkel tot fysieke winkels in meerdere steden of landen. Het doel van de distributiestrategie is om potentiële klanten gemakkelijk toegang te geven tot uw producten/diensten en een goede ervaring te bieden tijdens het aankoopproces.
Prijs.
Hoe u uw producten en diensten prijst, is een uiterst belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Deze factor beïnvloedt andere factoren zoals:
Promotie.
Dit verwijst naar alle marketing en communicatie die wordt gedaan om de voordelen van uw product of dienst binnen de markt te laten zien. Zo verhoog je de omzet.