Skip to content Skip to footer

Wat is marketing?

Wat is marketing? Hoe is marketing verschillend van branding? Het kan verwarrend zijn, zeker vanwege de manier waarop marketing en branding zo ontwikkeld zijn dat ze een hoop overlappende gebieden hebben: strategie, positionering, gebruikers ervaring, berichtgeving en design. Schrijver Allan Dib legt marketing uit met behulp van een circus-analogie (PS het is best wel geniaal).

adverteren

Wanneer het circus naar de stad komt en je een bord maakt, is het adverteren.

promotie

Wanneer je het bord op de achterkant van een olifant vastmaakt en ermee door de stad heen loopt, is het promotie.

publiciteit

Als de olifant door de burgemeester zijn bloementuin loopt, en de lokale krant er een artikel over schrijft, is het publiciteit.

publieke relaties

En wanneer je het voor elkaar krijgt om de burgemeester erover aan het lachen te maken, zijn het publieke relaties.

verkoop

Wanneer je de mensen de vele entertainment-kraampjes laat zien, ze vertelt hoeveel plezier ze daarmee zullen hebben en je hun vragen beantwoordt, is het verkoop.

marketing

En als je alles in zijn geheel hebt gepland, is het marketing.

marketing branding

Marketing is wat jij zegt dat het is.

Branding is wat zij zeggen dat het is.

“Wanneer genoeg mensen hetzelfde onderbuikgevoel krijgen, kan er gezegd worden dat een bedrijf een merk heeft”

Marty Neumeier