De 7 beste webdesign standaarden om uw website te optimaliseren
Kunt u zich voorstellen hoeveel websites consumenten per jaar bezoeken? Wanneer potentiële klanten uw site bezoeken, hebben ze waarschijnlijk al honderden andere websites bezocht. Hierdoor weten deze bezoekers wat ze kunnen verwachten van een website op het gebied van design, webtoegankelijkheid en functionaliteiten.
Door deze eerdere ervaringen weten websitebezoekers instinctief waar ze alles kunnen vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het logo en het navigatiemenu. Het is hierdoor belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website voldoet aan de normen van webdesign voor de beste gebruikerservaring (UX) van uw bezoekers.
In dit artikel leest u alles over hoe u met het gebruik van de 7 beste webdesign standaarden uw website kunt optimaliseren.
inhoudsopgave
Wat zijn webdesign standaarden?
Webdesign standaarden zijn richtlijnen over het design en de prestaties achter de schermen van een website. Webdesign standaarden zijn een soort basis waar een websitebezoeker aan gewend is. Deze gebruiker weet hierdoor precies waar deze zich op de website bevindt en hoe hij of zij iets op de website kan vinden.
Een webdesign standaard is iets wat een bezoeker geaccepteerd heeft en weet dat dit hetzelfde is op verschillende websites. Zo zal u bijvoorbeeld nooit een logo onder in de rechterhoek van een website vinden. Of een footer die aan de zijkant van de website is geplaatst. Webdesign standaarden zorgen er dus voor dat bezoekers weten hoe ze zich gemakkelijk kunnen navigeren op verschillende websites.
Voordelen van goede webdesign standaarden
Webdesign standaarden zorgen vanuit het oogpunt van bezoekers voor een fijne en intuïtieve gebruikerservaring. Het gebruik van website standaarden heeft daarnaast meerdere voordelen. Het zorgt ten eerste voor een goede eerste indruk. Daarnaast zal het de Google rankings van uw website verbeteren. Als laatste zullen bezoekers uw website minder snel verlaten. Het gebruik van webdesign standaarden zorgen ervoor dat bezoekers kunnen uitgaan van de beste gebruikerservaring (UX).
In ons vorige artikel over UX Design las u alles over het belang van UX design en hoe u dat het beste kunt inzetten.
1. De locatie van het logo
Het logo is één van de eerste en daarnaast ook belangrijkste elementen van het webdesign van uw bedrijf. De stijl en esthetische inhoud van uw logo is erg belangrijk voor de rest van uw website. Ook de locatie is heel belangrijk binnen de webdesign standaarden. Om de website structuur herkenbaar te houden plaatst 99% van de bedrijven het logo in de linkerbovenhoek van de website.
De linkerbovenhoek is de standaardlocatie van het logo. Hier zijn websitebezoekers aan gewend, omdat dit op bijna elke website hetzelfde is. De meeste websitebezoekers weten dat ze op het logo kunnen klikken en meteen naar de homepagina gestuurd worden. Door het logo in de linkerbovenhoek te plaatsen houdt u uw site herkenbaar en gebruiksvriendelijk voor uw bezoekers.
2. Intuïtieve navigatie van bezoekers
Voor bezoekers is een makkelijk navigeerbare website enorm belangrijk. Uit een consumentenonderzoek in 2019 bleek dat wel 94% van de bezoekers makkelijke navigatie belangrijk vindt. Behalve een esthetische website is het belangrijk dat websitebezoekers intuïtief weten hoe ze alles kunnen vinden. Wanneer consumenten niet goed hun weg kunnen vinden op uw website, zijn de webdesign standaarden van de site niet goed geïmplementeerd.
Belangrijke webontwerp normen
Binnen webontwerp normen zijn er een aantal belangrijke practices die u het beste voor uw website kunt gebruiken. Het is ten eerste belangrijk u de belangrijkste navigatie-opties in de menubalk plaatst. Websitebezoekers kijken instinctief als eerste naar het bovenste gedeelte van de homepagina. Door duidelijke koppen te maken weten bezoekers gemakkelijk hun weg te vinden.
Daarnaast kunt u ook het gebruik van een dropdown menu overwegen. Dit verhoogt de functionaliteit omdat de visuele hiërarchie webpaginaruimte bespaart. Het voordeel is daarnaast dat dit het navigatieproces minder overweldigend maakt. Het is hierbij wel belangrijk dat u duidelijke labels gebruikt. Naast een dropdown menu kunt u ook kiezen voor een hamburger menu. Dit zijn drie horizontale lijnen die meer navigatie opties tonen.
3. Visueel consistent
Wist u dat bezoekers in slechts 0.05 seconden beslissen of ze op een website willen blijven of dat ze deze zullen verlaten? Dit maakt een aantrekkelijke visuele vormgeving ontzettend belangrijk. Websitebezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Esthetiek is hierin een ontzettend belangrijke factor. Het visuele ontwerp van de website moet op een prettige en consistente manier worden overgebracht op de bezoekers.
Tips voor website optimalisatie
Er zijn hierbij twee tips die u kunnen helpen uw website te optimaliseren. Het is belangrijk dat uw website mobielvriendelijk, dat de website consistent blijft en dat de website overzichtelijk en niet te druk is. Tegenwoordig bekijken steeds meer consumenten websites op hun telefoon. Het is hierdoor dus van belang dat uw website geoptimaliseerd is voor het gebruik van telefoons. Wanneer de website niet goed presteert op de telefoon loopt u mogelijk een heleboel potentiële klanten mis.
Daarnaast is een consistente website belangrijk, gebruik hiervoor een holistische aanpak wanneer u uw website gaat maken of verbeteren. Zie de website als één geheel in plaats van meerdere losse delen. Als laatste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de website overzichtelijk is. Een rommelige website met te veel informatie vlak op elkaar zal er waarschijnlijk voor zorgen dat bezoekers uw website snel zullen verlaten. Voor het beste resultaat kunt u het webdesign het beste minimalistisch en overzichtelijk houden.
4. Nadenken over visuele aandacht
Met een goede website trekt u niet alleen bezoekers, maar zet u deze bezoekers ook om in nieuwe klanten of leads. Het is daarom belangrijk dat de website er niet alleen esthetisch mooi uitziet, maar ook gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker. Nadenken over visuele aandacht is hierin heel belangrijk voor het creëren van een goed webdesign. Visuele aandacht houdt in dat er binnen het design rekening gehouden wordt met de oogbewegingen van bezoekers.
Het beheersen van deze oogbewegingen kan helpen om uw bezoeker tot een gewenste actie aan te moedigen. Dit kan bijvoorbeeld het kopen van een product of dienst zijn of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
De beste practises voor visuele aandacht
Om de visuele aandacht van bezoekers te kunnen sturen zijn er een aantal handige practises. Ten eerste is het belangrijk om afbeeldingen te gebruiken. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, hierdoor kunt u met een afbeelding bezoekers makkelijk naar bepaalde inhoud leiden. Het is hierbij wel van belang dat de foto’s een gericht doel hebben en niet alleen gebruikt worden om plekken op de website op te vullen. Afbeeldingen zijn daarnaast perfect voor het illustreren van concepten.
Zorg er daarnaast voor dat belangrijke onderdelen van de website opvallen. Zo is het van belang dat bezoekers gemakkelijk de Call-to-Action (CTA) kunnen vinden om contact op te nemen. Dit is belangrijk wanneer u een product of dienst wilt verkopen, maar bijvoorbeeld ook wanneer u wilt dat bezoekers zich inschrijven op een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat bezoekers de CTA’s niet kunnen missen door ze opvallend te maken. Let hierbij wel op een goede balans tussen opvallend, maar niet te opdringerig.
5. Social proof
Wist u dat mond-tot-mondreclame één van de meest succesvolle manieren van reclame is? Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 92% van de consumenten zich laat beïnvloeden door mond-tot-mondreclame. Social proof is een term die betrekking heeft op het keuzegedrag van een doelgroep. Het is een proces waarin de acties en meningen van mensen worden gebruikt om anderen te beïnvloeden.
Veel mensen laten hun keuze beïnvloeden door de meningen van anderen. De invloed van communicatie speelt hier dus een grote rol in. Deze kennis kunt u dus zeker implementeren op uw website. Als bedrijf kunt u namelijk de ‘sociale gedachtegang’ van een gewenste doelgroep beïnvloeden door bepaalde sociale prikkels. Voorbeelden van mogelijke sociale prikkels zijn:
- De verkoopcijfers van een product of dienst
- Het aantal paginabezoeken van de afgelopen 24 uur
- Het tonen van de meest recente reviews
- Tonen van klantbeoordelingen van een product of dienst
- De meningen van experts
Het inzetten van deze prikkels kan dus helpen om de gewenste doelgroep aan te zetten tot een gewenste actie. De meningen van anderen zijn hierin dus ontzettend belangrijk. Mensen zijn eerder geneigd iets te kopen wanneer ze het gevoel hebben dat anderen dat ook doen. Meningen en beoordelingen spelen hierin ook een grote rol. Door deze informatie te tonen kan dat helpen om potentiële klanten over de streep trekken. Door rekening te houden met social proof verhoogt kunt u uw conversie verhogen.
6. Een kort contactformulier
Het is misschien niet iets waar u als eerste aan zult denken, maar een contactformulier is een belangrijk onderdeel van de website. De fout die sommige websites maken is een heel lang contactformulier, waar een bezoeker veel vragen moet beantwoorden. Hiermee kunt u potentiële klanten afschrikken. Het is daardoor belangrijk dat u de bezoeker niet bombardeert met heel veel vragen.
U kunt daarom het beste een maximaal aantal van zes vragen aanhouden. Minder vragen in het contactformulier kan natuurlijk ook. Korte contactformulieren op meerdere landingspagina’s zorgen voor meer bezoekers en hierdoor een hogere conversie.

7. Een krachtige Call to Action
Een goede en krachtige Call-to-Action (CTA) helpt om uw klantendatabase te vergroten en het verhoogt uw conversie. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren naar de klant. Wanneer potentiële klanten weten wat ze kunnen verwachten zullen ze sneller actie ondernemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tijdelijke actie of een korting.
Het richten op één enkele CTA, in plaats van opties bieden voor gewenste acties, zorgt voor de beste resultaten. Potentiële klanten laten kiezen tussen leren over het aanbod, aanmelden voor de nieuwsbrief of uw producten of diensten kopen werkt overweldigend. Te veel keuzes kunnen ervoor zorgen dat potentiële klanten mogelijk uw website verlaten. Een krachtige en duidelijke Call-to-Action zorgt voor meer klanten en verhoogt hiermee uw conversie.
Het inzetten van de webdesign standaarden
Het implementeren van de verschillende webdesign standaarden zorgt ervoor dat bezoekers hun weg weten op uw site. Met een visueel consistente site zorgt u ervoor dat bezoekers uw website niet zullen verlaten. Door goed na te denken over de juiste navigatiestructuur kunnen websitebezoekers intuïtief gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Door na te denken over oogbewegingen van consumenten en social proof kunt u bezoekers aanzetten tot een gewenste actie. Een kort contactformulier en krachtige CTA’s helpen daar enorm bij.
Met een kort contactformulier zijn potentiële klanten veel eerder geneigd contact op te nemen. Een krachtige CTA is daarnaast een duwtje in de rug om bezoekers bijvoorbeeld een product of dienst te laten kopen of te laten inschrijven op een nieuwsbrief. Door de webdesign standaarden goed te implementeren op uw website, zorgt u voor meer bezoekers en een hogere conversie.
Creative Corner helpt u graag!
Komt u er niet uit hoe u de webdesign standaarden het beste kunt implementeren? Wilt u hulp bij het maken van een mooie en professionele website? Creative Corner helpt u graag met het realiseren van uw ideale webdesign. Heeft u vragen of wilt u graag advies over uw website? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor het plannen van een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij helpen u graag!