10 Bewezen manieren om een website te bouwen waar klanten van zullen houden + bonus
Hoewel het een moeilijk evenwicht kan zijn om te bereiken, is het bouwen van een functionele, gestroomlijnde en goed ontworpen website de moeite waard.
Gelukkig valt het verbeteren van de ervaring van uw klanten met uw site samen met het verbeteren van uw bedrijfsresultaten. Uit een
studie
is zelfs gebleken dat het ontwerp van een website de meeste invloed heeft op de veronderstelde betrouwbaarheid ervan - niet de inhoud ervan.
Vandaag bekijken we enkele bewezen strategieën om een website te bouwen die klanten graag zullen gebruiken ... en waar ze graag zullen kopen.
Laten we beginnen!
10 bewezen manieren om een website te bouwen waar klanten van zullen houden in het kort
1. Als het belangrijk is, moet het duidelijk zijn
Hoewel het niet nodig is om elk dingetje "boven de vouw" te houden (daarover later meer), is het wel belangrijk om een site te maken die de belangrijkste pagina's de juiste prioriteit geeft.
Een veelvoorkomend voorbeeld is de homepagina van een restaurant waar de openingstijden niet op vermeld stonden, of waar het telefoonnummer voor reserveringen helemaal onderaan de pagina verborgen was.
Bekijk uw website eens vanuit het oogpunt van de klant, en pas het
KISS-principe
toe om rommel en nodeloze navigatie te vermijden.
2. Geef klanten een afsluiting
De mens heeft een natuurlijke neiging om afsluiting te zoeken.
Deze eigenschap geldt zelfs voor de aankoop van nieuwe producten. Volgens een
nieuwe studie
uit het Journal of Consumer Research voelen de consumenten zich meer tevreden met hun aankoop als zij een gevoel van afsluiting krijgen nadat de koop gesloten is.
Het idee van afsluiting is een beetje modderig om te omschrijven, maar de auteurs van de studie wijzen op duidelijke signalen die erop wijzen dat de deal rond is en dat andere opties niet langer een zorg zijn. De bevindingen van de studie kunnen misschien het best geïllustreerd worden aan de hand van dit vreselijke voorbeeld:

Hopelijk is dit een van de ergste user experience en copywriting fouten die u deze week zult zien. Het plaatje hierboven laat een afschuwelijke manier zien om een deal te sluiten; het is dubbelzinnig, onpersoonlijk en gewoonweg verwarrend.
Voor alle aspecten van uw site die "afgemaakt" kunnen worden (bv. aankopen, contactformulieren, enz.), moet het glashelder zijn dat het proces voltooid is en een klant helemaal klaar is.
3. Wat is de beste kleur voor omzet
De discussie over welke kleur het beste is voor conversies is een dwaze.
Rood, oranje, groen - er is nooit een eenheid. Het vermogen van een kleur om omzetten te beïnvloeden heeft veel meer te maken met de context dan met de kleur zelf. Deze bewering wordt ondersteund door cognitief onderzoek, meer bepaald een fenomeen dat bekend staat als het
Von Restorff effect.
In andere woorden: het effect voorspelt dat wat opvalt, herkend en gemakkelijk herinnerd wordt, en dat wat opvalt, genegeerd wordt.
Wanneer u dus
A/B tests
zoals deze
tegenkomt, moet u erkennen dat de ene kleur het alleen beter doet dan de andere omdat hij opvalt.

Het is beter om een visuele hiërarchie voor uw website te maken, zoals u dat hieronder ziet.
U kunt "actiekleuren" gebruiken om aan te geven wanneer een klant moet klikken, zodat u uw belangrijke knoppen en links kunt onderscheiden van uw onbelangrijke.
4. Pas de wet van Fitt toe
Het gebruik van de
wet van Fitt
in
webdesign
lijkt misschien logisch nadat u erover gelezen hebt, maar veel websites van kleine bedrijven lijken het niet in de praktijk te brengen.
De wiskunde achter de wet van Fitt maakt dat hij ingewikkeld lijkt:

Maar de belangrijkste conclusie is dat hoe groter een doelobject is en hoe dichter het bij het startpunt van een gebruiker staat, hoe gemakkelijker het te gebruiken is en hoe meer aandacht het zal trekken (duh!).
U kunt de bruikbaarheid van uw website verbeteren met de wet van Fitt, door de meest gebruikte knoppen groter te maken dan andere (en ze zo een belangrijkere plaats te geven in de visuele hiërarchie). U kunt ook uw oproepen tot actie verbeteren door het belangrijkste element het grootst en het gemakkelijkst toegankelijk te maken.
5. De kracht van grote, beknopte koppen
Volgens gegevens van
Eyetrack III,
een studie die de bruikbaarheid van het web onderzocht, zijn kopteksten steeds de meest bekeken items op een webpagina ... zelfs meer dan afbeeldingen!
Koppen trekken oogbollen aan, omdat gebruikers precies willen zien waar de pagina over gaat (met de kwalificatie of het dat is wat zij willen). Gedurfde, beknopte koppen geven hun die informatie van tevoren.
U zult merken dat deze ontwerptrend steeds meer voorkomt op de homepages van veel bedrijven:
Headlines zijn lang niet alleen maar een marketingtactiek, maar laten u de gebruikers echt geven wat zij willen. U bespaart iedereen tijd door de klanten van meet af aan te laten weten of uw product geschikt is voor hun behoeften.
6. Gebruik veel witruimte
Volgens het onderzoek van Eyetrack III en Susan Weinschenk's boek Neuro Web Design, is witruimte ongelooflijk belangrijk voor het begrijpend lezen en om contrast te scheppen met uw andere elementen op de pagina.
Uit dit onderzoek blijkt zelfs dat wanneer u de witruimte in de marge vermindert, het leesbegrip drastisch daalt.

Dit geldt voor elke plaats op uw site die veel tekst bevat - blogberichten, productbeschrijvingen, landingspagina's. Zorg ervoor dat uw typografie goed gespreid is en gemakkelijk te lezen (14 is de nieuwe 12!), zodat uw klanten uw overtuigende tekst gemakkelijk kunnen lezen en begrijpen.
7. Neem richtingaanwijzingen op
Volgens de resultaten van de toepasselijk getitelde studie
Eye Gaze Cannot Be Ignored (But neither Can Arrows),
kunnen wij er gewoon niet aan weerstaan om de blik van iemand anders of een richtingspijl te volgen.
Kijk maar eens naar de resultaten van de onderstaande test, die een foto van een baby gebruikt naast enkele lichaamsexemplaren:

U zult merken dat uw blik van nature op het gezichtje van de baby gericht is; in feite domineert het de kijktijd en is het gemakkelijk het meest bekeken item op de pagina.
De volgende test gebruikte een foto van de baby die in de richting van de tekst keek:

Nu zien wij dat het gezicht in eerste instantie het oog trekt, maar dat onze aandacht dan verschuift naar waar de baby kijkt. Als u geen menselijk gezicht in uw webontwerp kunt verwerken, bedenk dan dat richtingspijlen en andere visuele aanwijzingen ook heel goed werkten!
8. De overtuigende kracht van sociaal bewijs
Potentiële kopers willen weten dat zij u kunnen vertrouwen.
Er is geen betere manier om hen te overtuigen dan met
sociaal bewijs
in de vorm van getuigenissen en recensies van klanten zo als de
beoordelingen
die wij op onze website hebben. Maar vergeet niet dat sociaal bewijs pas gebruikt mag worden nadat u duidelijk hebt gemaakt waarom uw product voor hen geschikt kan zijn.
Landingspagina's afsluiten met recensies of een getuigenis plaatsen naast een "Nu kopen"-knop zijn subtiele manieren waarop u dit krachtige overtuigingselement kunt inbouwen waar het het belangrijkst is.
9. Beperk de opties voor meer interactie
Als het op productkeuze op uw site aankomt, is de uitdrukking "minder is meer" eigenlijk waar!
In de inzichtelijke studie
When Choice is Demotivating
testte Sheena Iyengar, professor aan de Universiteit van Columbia, de effecten van productopties in een luxe kruidenierswinkel door twee verschillende uitstallingen van jam op te stellen.
De eerste uitstalling toonde 24 smaken
Op de tweede uitstalling stonden 6 smaken
Hoewel de grotere uitstalling meer blikken trok, kocht slechts 3 procent van de mensen iets ... vergeleken met de 30 procent van de mensen die iets kochten van de uitstalling met 6 smaken jam!
Iyengar concludeerde dat te veel keuzemogelijkheden kunnen leiden tot "actieverlamming," of niet weten wat nu te doen. Het resultaat is om in plaats daarvan niets te kiezen.
Als bevestiging van de bevindingen van deze studie zult u merken dat op sites als Amazon de rubriek "Klanten kochten ook..." slechts zeven artikelen tegelijk vermeldt (hoewel het vaak tot 40 of meer pagina's doorgaat!).
Wees op uw hoede (vooral als u een webwinkel bent) dat uw site de mensen overspoeld met te veel opties op elke afzonderlijke pagina; dat zou ertoe kunnen leiden dat de klanten uiteindelijk geen actie ondernemen.
10. Zorg ervoor dat uw site snel laadt!
Niemand houdt van een trage website ... maar de impact die de snelheid van uw website heeft op de ervaring van uw klanten (en dus op uw verkoop) is vrij drastisch.
Bereid u voor om 's nachts wat slaap te verliezen: Volgens een rapport van Bing op O'Reilly Radar vermindert een vertraging van minder dan 2 seconden in de reactiesnelheid van de pagina's de tevredenheid van de gebruikers met 3,8 procent en stijgt de verloren omzet per gebruiker met 4,3 procent.
Wat zou een daling van de inkomsten met 4,3 procent voor uw bedrijf kunnen betekenen?
Door alleen de essentiële on-page elementen op te nemen (zoals hierboven besproken), caching te gebruiken en voor premium hosting te betalen, kunt u ervoor zorgen dat het laden van pagina's uw inkomstenpotentieel niet vertraagt.
Bonus: Wees niet bang voor "The Fold"
Een van de grootste ontwerpmythes als het om de klantenervaring gaat, is de overtuiging dat alles wat belangrijk is "boven de vouw" moet worden geplet (dat wat de gebruiker ziet voordat hij scrollt).
Meerdere tests (waaronder
deze)
hebben uitgewezen dat gebruikers er geen probleem mee hebben om onder de vouw naar beneden te scrollen. Verrassend genoeg zullen zij zelfs verder naar beneden bladeren als de lengte van de pagina langer is:

Wees dus niet bang om gedetailleerde productbeschrijvingen te geven of een landingspagina in lange vorm te gebruiken voor uw dienst ... maar let er wel op dat u slimme spatiëring gebruikt.
Volgens
deze studie
zult u een paar mensen verliezen op pagina's met lange kopij, wat u ook doet, maar u kunt dat effect verminderen door de alinea's op te breken en meer koppen toe te voegen, zoals die hieronder
