10 Website Design Tips om Conversies te Verhogen
U hebt een strakke en nieuwe website gebouwd. Proficiat! Maar wacht – er is iets niet helemaal in orde. U krijgt wel verkeer, maar uw omzettingspercentage is matig. Als u zich afvraagt waarom bezoekers niet in leads of klanten uitmonden, kan een slecht website-ontwerp de schuldige zijn.
De meeste websites gebruiken deze tips bij het ontwikkelen van de website design
De ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor elk bedrijf dat online succesvol wil zijn. Maar wat maakt een ontwerp nu precies “gebruiksvriendelijk?” En hoe kunt u ervoor zorgen dat het ontwerp van uw website geoptimaliseerd is voor meer conversies?
In dit artikel beantwoorden wij die vragen en hebben wij 10 bruikbare tips gemaakt. Vermijd fouten in het ontwerp en opzet van uw website en verhoog daarmee uw conversie!
inhoudsopgave
Gebruik voldoende witruimte
Bouw allereest uw website met witruimte. Witruimte verbeter niet alleen de esthetiek – het maakt de usability tijdens het navigeren eenvoudiger. Bovendien maakt het de webstie beter scanbaar. Bij het ontwerpen van websites is minder beslist meer zodat een bezoeker beter door de webpagina kan scannen.
Houdt u aan een beperkt kleurenpalet in de vormgeving
Een overdaad aan kleuren kan overweldigend zijn voor een bezoeker en geeft een rommelige uitstraling. Selecteer 1-3 kleuren voor uw huisstijl die elkaar aanvullen en gebruik die overal op uw site. Zo krijgt uw site een samenhangende structuur, die visueel aantrekkelijk en gemakkelijk voor het oog is. Houd hierbij vooral uw UX design in gedachten.
Zorg dat uw CTA-knoppen opvallen
Uw CTA-buttons zijn een van de belangrijkste elementen voor de usability en gemak – ze moeten in het oog springen en duidelijk zichtbaar zijn, zodat een bezoeker weet waar ze naartoe moet gaan om actie te ondernemen.
Denk hierbij aan contrasterende kleuren voor uw CTA-knoppen zodat ze opvallen tegen de rest van uw pagina. Zorg ook dat ze groot genoeg zijn om gemakkelijk aangeklikt te worden op mobiele toestellen.
Gebruik een afbeelding spaarzaam
Hoewel afbeeldingen de tekst kunnen opbreken en uw pagina’s visueel interessanter kunnen maken, kunnen te veel foto’s de aandacht afleiden van uw boodschap en uw site onoverzichtelijk maken. Zorg ervoor dat ze van hoge kwaliteit zijn en relevant voor de tekst eromheen.
Houd uw inhoud kort en krachtig
Een bezoeker heeft een korte aandachtsspanne, dus het is belangrijk om uw inhoud beknopt te houden en niet te vervuilen. Kom meteen ter zake, en gebruik waar mogelijk opsommingstekens of genummerde lijsten, zodat gebruikers uw inhoud gemakkelijk kunnen doorbladeren.
Implementeer een responsief ontwerp voor een gebruiksvriendelijke website
Meer dan 60% van het internetverkeer komt nu van mobiele apparaten, dus het is absoluut essentieel dat uw website responsive is en geschikt voor verschillende browsers- dat wil zeggen dat hij er goed uitziet en goed functioneert op alle schermformaten. Het maakt navigatie eenvoudiger en verhoogt usability in uw website.
Neem sociaal bewijs op voor een succesvolle website
Sociaal bewijs is een psychologisch verschijnsel waarbij een bezoeker eerder geneigd is iets te doen als ze anderen het eerst zien doen – dus als u getuigenissen, recensies of citaten van klanten op uw website zet, kan dat de conversie verhogen door een bezoeker vertrouwen te geven.
Als u over sociaal bewijs beschikt (positieve recensies van een product en gebruiker, case studies, enz.), zorg er dan voor dat u dat duidelijk op uw site laat zien!
Gebruik overtuigende taal
De woorden die u op uw website plaatst kunnen een grote invloed hebben op het al dan niet ondernemen van actie door een gebruiker- kies ze zorgvuldig!
Gebruik taal die gebruikers overhaalt om actie te ondernemen, zoals “winkel nu,” “word vandaag lid,” of “voeg toe aan winkelwagen.” Vermijd het gebruik van platte of alledaagse taal zoals “hier klikken” of “verzenden”.
Maak een sterk waardevoorstel
Uw waardevoorstel is de belangrijkste reden waarom iemand bij u zou kopen in plaats van bij een concurrent – het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat het uwe vooraan en in het midden op uw homepage staat!
Vermeld duidelijk welk(e) uniek(e) voordeel(en) klanten zullen krijgen door zaken met u te doen, en zorg ervoor dat die voordelen relevant zijn voor hun behoeften en interesses.
Voer regelmatig A/B-tests uit
De beste manier om zeker te weten wat het beste werkt op uw website is om A/B tests uit te voeren – dat zijn experimenten waarbij u twee verschillende versies van een webpagina (versie A en versie B) laat zien aan verschillende groepen gebruikers (groep A en groep B).
Vervolgens kunt u de resultaten in termen van conversiepercentage, navigatiestructuur, usability, functionaliteit of een andere gewenste metriek meten. Er zijn verschillende tools waarmee u dit kunt doen zo als Google analytics
Is uw website gebruiksvriendelijk?
Door de 10 tips in dit artikel te volgen kunt u het ontwerp van uw website optimaliseren voor meer conversies – en zo meer verkoop voor uw bedrijf genereren! Vergeet niet dat het er bij een goed ontwerp het er niet om gaat de dingen er mooi uit te laten zien – het gaat erom een effectieve gebruikerservaring te creëren die bezoekers tot actie aanzet. Houd deze tips dus in gedachten.
Een website designen met behulp van experts
U hebt een gebruiksvriendelijke website nodig die er goed uitziet en die bezoekers in klanten omzet. Wij ontwerpen websites die er modern en professioneel uitzien, met gebruikmaking van de nieuwste trends op het gebied van webdesign. Ons team zal met u samenwerken om een website te maken die uw merk vertegenwoordigt en u helpt uw zakelijke doelstellingen te bereiken.
Laat ons u helpen
Een gebruiksvriendelijke website en strak webdesign is de sleutel tot succes in het huidige tijdperk. Laat ons u helpen met het inrichten van uw website waarmee uw bedrijf zich van de concurrentie kan onderscheiden. Vraag vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek aan om meer te weten te komen over onze website en online marketing diensten!